Bonus Malus stryper deras nybilsförsäljning
– All vår nybilsförsäljning utgörs av de ryska bilmärkena – Lada och Uaz, säger Anders Larsson men tillägger att företagets huvudförsörjning är begagnade bilar.
Den nyutvecklade pickupen Profi från tillverkaren Uaz, som lanserades för bara drygt ett år sedan, räknar man dock med att kunna fortsätta importera och sälja framöver, berättar Anders:
– Profi går nämligen att få även anpassad för biogasdrift, och då blir skatten betydligt lägre. Profi med gasmotor tror vi ska kunna sälja ganska bra. Vi får bilen konverterad till gasdrift i Tjeckien. Och gastankarna går att lägga under flaket, så då tar de inte plats från lastytan.
Med vanlig bensinmotor så får Uaz Profi däremot en fordonsskatt på bortåt 20000 kronor om året med bonus malus. Lika brutal blir höjningen av fordonsskatten för både Lada Niva och Uaz modeller om de inregistreras efter 1 juli i år. En Lada Niva som inregistrerats efter 1 juli i år får en fordonsskatt på cirka 12000 kronor per år medan SUVen Uaz Patriot får en fordonsskatt på närmare 20000 kronor per år.
– Det blir helt omöjligt att sälja enkla och billiga bilar som Uaz och Lada med en skyhög fordonsskatt. Men som tur är har vi begagnatförsäljningen som vi kan fortsätta att leva på och utveckla, säger Anders Olsson.
Läs även: Ryska märken säljer utan mördande reklam