23948sdkhjf

”De här bilarna tål allt”

De är enkla och robusta konstruktioner befriade från all elektronik, förklarar Christian Ekberg som nyligen bytte sin Lada Niva mot en Uaz Patriot.

När Motormagasinet besöker Severin Auto Group i skånska Hörby är Christian Ekberg som bor utanför Uddevalla precis på väg att hämta sin fyrhjulsdrivna jeep Uaz Patriot som bland annat fått en dragkrok monterad.

Varför vill man ha en rysk bil?

– Ja, varför inte? Det är roliga bilar. De tål allt.

Använder du bilen i jobbet?

– Nej, det är en ren nöjesbil. Jag bor ute i skogen och det är småvägar dit, påpekar Christian som till vardags är professor på Chalmers Tekniska Högskola.

– Du drog upp en Range Rover som hade hamnat i diket med din Niva, påminner Anders Larsson.

Innan Christian skaffade sin Lada Niva hade han en Land Rover.

– Det blev problem med generatorn och det kostade 13000 kronor. Och då kände jag att det var dags för något billigare och enklare.

– Generatorn till en Lada Niva kostar 900 kronor, inflikar Anders Larsson.

Du har hunnit med att äga två Lada Niva – hur är ryska bilar sett till driftsekonomin?

– De är billiga att ha. Reservdelar kostar ingenting. Eller jag ska egentligen inte uttala mig om det, för jag har aldrig haft några nämnvärda problem. Jo, ett. Kopplingen. Det är slavcylindern som läcker och det vet ryssarna om och det vet man på Lada-fabriken, men man gör inget. Så den som köper en Lada i Ryssland och har lite koll drar en silikonrand runt slavcylindern, så är man av med problemet.

Christian har alltid lämnat in sina Lada Niva på service hos en verkstad i Göteborg där de är duktiga på ryska bilar.

Läs även: Bonus Malus stryper deras nybilsförsäljning

                 Ryska märken säljer utan mördande reklam

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08