Nu blir det böter om man använder "fulgas" i ac-anläggningar
Bilarnas klimatanläggningar är gjorda för att fyllas med R12, R134 eller R 1234 yf, men vissa fyller dem med propan. Att fylla propan i stället för rätt köldmedium är farligt.
– Tyvärr finns det företag som säljer fulgasen och de som fyller verkar inte förstå att bilen inte är gjord för den typen av brandfarlig vara. Risken är därmed överhängande för en olycka. Det finns ett skäl till att allt är reglerat i ett helbilsgodkännande inom EU, säger Bo Ericsson, vd för SFVF och fortsätter:
– Äntligen har vi kommit så långt att kommuner börjar reagera och utdöma sanktionsavgifter. Frågan har under sommaren blivit allt intensivare. Vi har diskuterat frågan med kommuner, Naturvårdsverket och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB.
I det senaste fallet har Samhällsbyggnadsnämnden i Sjöbo kommun beslutat att påföra en privatperson i Sjöbo kommun en miljösanktionsavgift på 3 000 kronor.
– Det kan låta som en låg summa, men det är en viktig markering, säger Bo Ericsson.
I det här fallet var det en privatperson som, utan att inneha certifiering för kyl- och värmeutrustning, hade utfört läckagekontroll och påfyllning av gas på mobil utrustning som innehåller f-gaser.
– Det här snedvrider konkurrensen eftersom verkstäder utbildar personal och följer regelverket vilket det kostar pengar. Om en bil med fulgas kommer in på en verkstad och kopplas upp till AC-aggregatet, havererar AC-aggregatet med stora kostnader som följd. Dessa kostnader kommer sannolikt bilägare att få betala, säger Bo Ericsson.
Sjöbo kommun har beslutat att med stöd av 30 kap miljöbalken (SFS 1998:808) samt 9 kap 21 § punkt 1 förordningen (SFS 2012:259) ta ut miljösanktionsavgifter.
Pressinformation