Ryska märken säljer utan mördande reklam
2014 började Severin Auto Group i Hörby några mil väster om Lund komplettera begagnatförsäljningen med att ta in nya bilar av det ryska märket Lada. Anders Larsson, som driver företaget tillsammans med sonen Jacob, har själv kört Lada Niva till och från sedan 1980-talet
– Då var det mycket som skramlade och skakade. Idag är det bättre kvalitet på grejerna, de har lärt sig bygga bilar, säger Anders.
Läs även: Bonus malus stryper deras nybilsförsäljning
För lite mer än ett år sedan började man även importera nya bilar av det ryska märket Uaz, som från början enbart tillverkade militärfordon.
– Det var han som hade generalagenturen för Uaz som hörde av sig till oss, han fick nys om att vi var dem som hade sålt flesta Lada i hela Sverige, berättar Jacob Larsson.
Klicka på bilden för att se fler ryska bilmodeller som Severin Auto importerar!
Varför säljer ni ryska bilar?
– Det finns nästan ingen annan i Sverige som jobbar med de märkena, så vi är ensamma på marknaden. Vi har sålt strax under 80 Lada Niva sedan 2014. Det är en toppenbra bil. Vill du ha en bil som tar sig fram överallt och vill lägga max 130000 kronor, då kan du inte ha en bättre bil.
Vilka är det som köper ryska bilar?
– Folk som behöver en bil med bra framkomlighet och som vill ha något enkelt och robust.
Hur är det att importera bilar från Ryssland?
– Ryssarna är lite besvärliga att göra affärer med. Det är ofta olika former av avvikelser.
Vilka egenskaper bör den som känner sig manad vara utrustad med?
– Tålamod. Och man måste vara diplomatisk som bara den. Vi lägger en beställning till oss själva, men det är sällan vi lägger en beställning som ska gå direkt till kund. Är det något extra som kunden vill ha, till exempel motorvärmare eller extraljus, då är det vi som monterar det åt kunden. Det är inte så att man bara kan ringa til fabriken i Ryssland och lägga en beställning på en bil med en specifik extrautrustning. Det fungerar inte så. Men det har på det hela taget fungerat bra hittills.
Importen av den nya modellen Uaz Profi går än så länge via Tjeckien, då den enda verkstad i EU som ordnar så att dessa märken får helbilsgodkännande (homologisering) i Europa ligger där.
Detaljkvaliteten på de ryska bilarna må vara sisådär och komforten påver, men driftsäkerheten är i många fall förbluffande, säger Anders och berättar om en säregen upplevelse för ett tag sedan:
– Vi har en reservdels-Niva ute på vår gård, och den skulle jag flytta. Den kommer du aldrig få igång, sade vår mekaniker Stefan. Men jag gick ut och vred om nyckeln. Och den tuffade igång, trots att den stått där i ett år. Sedan kom Stefan utspringande och frågade hur tusan jag hade fått igång bilen. För det satt bara två av fyra tändstift i motorn vid det tillfället.
– Du kan inte ta kål på bilarna. Det är rejäla överdimensionerade motorer. Motorn i Uaz modeller Profi och Hunter är ju en fyrcylindrig sugmotor på 2,7 liter som man bara tar ut 150 hästar ur.
Vad är det för fel som ni sett drabbar bilarna ni sålt?
– Det första parti med tio Lada Niva som vi fick hem hade problem med vattenpumpen, så då bytte vi vattenpump på alla de bilarna i förebyggande syfte. Det är det enda felet som har varit återkommande på flera av våra ryska bilar. Sedan har vi inte haft något betydande bekymmer alls.
– Vi har haft väldigt lite reklamationer genom åren. Det har varit någon generator och någon vattenpump. Jag sålde Audi och Volkswagen tidigare, och där kan man snacka om reklamationer, säger Anders Larsson.
Ungefär hur många Lada och Uaz har ni sålt i Sverige hittills?
– Omkring 150 bilar.
Läs även: Bonus malus stryper deras nybilsförsäljning