23948sdkhjf

Här märks ingen ångest för Bonus Malus

Vi träffade Exclusive Cars på branschdagen Transportbilsdagen på Solvalla. Och kunde konstatera att inte ens Bonus Malus tycks kunna döda intresset för stora USA-pickupar.

För andra året i rad hölls Transportbilsdagen – Sveriges enda branschdag för användare av transportbilar – på Solvalla travbana i Stockholm. På plats fanns de flesta stora återförsäljarna av transportbilar upp till 3,5 ton, en av de kategorier personbilar som kommer påverkas i störst utsträckning av det nya systemet för fordonsbeskattning – Bonus malus.

Bland utställarna fanns Exclusive Cars som är Sveriges ledande återförsäljare av USA-tillverkade bilar. De hade bland annat tagit med sig en Ford F-150 och en Dodge Ram. Båda är bilar som bland annat erbjuds med en stor bensin-V8 under huven.

Kommer det gå att sälja sådana här bilar om de inregistrerats efter 1 juli i år, med Bonus malus-skatten?

– Ja. Vi är inte oroliga. De kunder som är intresserade av våra bilar betalar ändå extra för att få den här typen av bil, säger Exclusive Cars försäljningschef Håkan Anderson.

För de största pickuperna med största motoralternativen som är inregistrerade efter den 1 juli i år blir det trots allt kännbara höjningar av fordonsskatten med det nya Bonus Malus-skattessystemet. Men man jobbar på en lösning som radikalt sänker fordonsskatten, säger Håkan Anderson och ber om att få återkomma med detaljerna när en sådan lösning är på plats.

Tar in F-150 med nya dieseln
Säljaren Jonas Leander avslöjar också att man under hösten har ett exemplar av Ford F-150 med dieselmotor på ingång. Från och med årsmodell 2019 erbjuds F-150 för första gången någonsin med en dieselmotor och modellen hade världspremiär tidigare i år. Dieselspisen i F-150 är samma 3 liter stora V6-motor som används i Land Rover och Range Rover. I F-150 är effekten dock nedskruvad till dryga 250 hästkrafter och ett vridmoment på cirka 600 newtonmeter.

Kommentera en artikel (3)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078