23948sdkhjf

Vinterdäck på alla hjul – nytt krav för tung trafik

Alla tunga fordon på svenska vägar, även utländska, ska vara försedda med vinterdäck 1 december till 31 mars när vinterväglag råder. Det har regeringen beslutat 30 augusti.

De nya tuffare reglerna om vinterdäckskrav för tung trafik träder i kraft 1 juni 2019, även om det just då knappast kan vara aktuellt med vinterväglag ens i svenska fjällvägar längst upp i norr.

Beslutet har fattats eftersom regeringen säger sig vilja öka trafiksäkerheten på de svenska vägarna. Därför ska samtliga tunga fordon från och med nästa säsong ha vinterdäck på samtliga hjul. Kravet gäller alla svenska tunga fordon men också alla utländska fordon som kör på svenska vägar. 

Till det kommer ett underbeslut om att Transportstyrelsen ska se över trafiksäkerheten för korta dragbilar, så kallade EU-trailers som dock knappast drabbar bussbranschens fordon. 

För att öka säkerheten på vägarna har regeringen beslutat om skärpta regler för tung lastbil, tung buss och personbil klass II med en totalvikt över 3,5 ton ska ha vinterdäck eller likvärdig utrustning på samtliga hjul, inte enbart på drivaxlarna som tidigare. Kravet, som träder ikraft den 1 juni 2019, gäller mellan den 1 december och 31 mars när vinterväglag råder.

- Jag vill inte se ännu en vinter där svenska vägar blockeras av fordon som slirar i backarna och skapar omfattande trafikproblem. Nu är det slut med tunga fordon som kör utan vinterdäck. säger Tomas Eneroth, infrastrukturminister.

Regeringen har också fattat beslut om att ge Transportstyrelsen i uppdrag att se över korta dragbilar, ibland kallade ”EU-trailers”. Transportstyrelsen ska bland annat analysera i vilken omfattning just dessa fordonskombinationer är inblandade i olyckor. Myndigheten ska se över vilka tekniska lösningar  det finns för att öka trafiksäkerheten och vid behov föreslå regeländringar för att öka trafiksäkerheten.

-Vi har sett att så kallade EU-trailers orsakat allvarliga olyckor på våra vägar. Nu vill jag att Transportstyrelsen tar fram förslag som reglerar användningen och därmed höjer trafiksäkerheten.  Det är inte acceptabelt som det fungerar nu, säger Tomas Eneroth.

Fotnot. För tunga fordon gäller dubbfria vinterdäck, det har aldrig funnits dubbade däck för fordon över 3,5 ton.

Kommentera en artikel (3)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11