Djupdykning i registreringar av personbilar och lätta lastbilar
- Det nya fordonsskattesystemet Bonus-malus, som trädde i kraft 1 juli, fortsätter att ha en stark påverkan på bilmarknaden. I augusti minskade personbilsregistreringarna med 17,5 procent och lätta lastbilar minskade med 59,3 procent. Många kunder passade på att köpa Malusbilar innan halvårsskiftet och dessutom valde många bilhandlare att registrera på fordon som nu ytterligare drar ner nyregistreringarna. Hittills i år har nyregistreringarna av personbilar ökat med 5,9 procent och lätta lastbilar har ökat med 24,5 procent jämfört med förra året som var ett rekordår, säger Jessica Alenius, vice vd för BIL Sweden.
- Bonus-malussystemet, som innebär en kraftig höjning av den årliga fordonsskatten, gjorde att rekordmånga personbilar och lätta lastbilar registrerades i juni. Som väntat blev det en kraftig nedgång i juli och nu även i augusti. Bonus-malussystemet har resulterat i en extremt ryckig bilmarknad. Minskningen för personbilar i augusti bromsades upp något av att bilar som inte godkänts enligt den nya testmetoden WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) måste registreras före 1 september. Dessutom ökade nyregistreringarna av laddbara bilar, fortsätter Jessica Alenius.
Tätplatsen bland personbilsregistreringarna hittills i år intogs av: Volvo S/V90 med 19 069 registreringar (förra året 14 950) följd av VW Golf 12 641 (12 361), Volvo S/V60 12 168 (9 097), VW Passat 11 299 (8 844), Volvo XC60 10 681 (16 427), VW Tiguan 8 663 (6 498), Nissan Qashqai 5 766 (3 665), Fiat Ducato 5 606 (4 221), Volvo V40N 5 532 (6 627) och Skoda Octavia 3 917 (3 626).
- Tunga lastbilar över 16 ton, som inte omfattas av Bonus-malussystemet, ökade med tre procent i augusti, och har hittills i år ökat med 0,6 procent jämfört med förra året som var ett rekordår. Årets augusti är den högsta augustisiffran för tunga lastbilar under de senaste tio åren. Högkonjunkturen i Sverige gör att behovet av transporter ökar, vilket i sin tur medför en ökad efterfrågan på tunga lastbilar, säger Alenius.
- Nyregistreringana av laddbara bilar, dvs elbilar och laddhybrider, ökade med 32 procent i augusti jämfört med augusti förra året. Andelen laddbara bilar av de totala nyregistreringarna var 9,7 procent i augusti i år jämfört med sex procent i augusti förra året. Ökningen för laddbara bilar är även det en effekt av Bonus-malussystemet i och med att alla elbilar och de flesta laddhybrider, som nyregistreras från 1 juli, får en högre sk klimatbonus jämfört med den tidigare supermiljöbilspremien. Vår bedömning är att öknings-takten för laddbara bilar skulle varit ännu högre om det inte varit så långa leveranstider, säger Alenius. Andelen dieselbilar av de totala nyregistreringarna var 29,9 procent i augusti, vilket kan jämföras med 47,1 procent i augusti förra året. Den låga dieselandelen i både juli och augusti har påverkats av Bonus-malussystemet, som gjorde att många dieselbilar togs i trafik före 1 juli för att undvika den högre fordonsskatt som Bonus-malussystemet medfört. Hittills i år är dieselandelen 39,5 procent, jämfört med 51,1 procent januari-augusti förra året. Nya dieselbilar uppfyller de strängare Euro 6-kraven och flertalet har AdBlue teknik som kraftigt reducerar kväveoxidutsläppen, avslutar Jessica Alenius.