CHEF-intervjun: ”Tillsammans är vi Meca”
Efter sin examen vid Lunds universitets ekonomutbildning började Carl-Johan Åström jobba på leksakstillverkaren Brio. Sedan dröjde det inte länge förrän han flyttade utomlands för jobb.
– Jag har jobbat i Asien, Europa och USA, inflikar Carl-Johan.
Efter jobb i USA hos bland annat den svenska klädtillverkaren Odd Molly så ville Carl-Johan och hans fru flytta hem till Sverige igen. Efter en mellanlandning i Stockholm ville de tillbaka till Lund.
– Jag ville ha ett nytt jobb i Skåne, och då dök jobbet som vd för Meca upp. Och jag tände direkt på det jobbet.
Vad var det som lockade med vd-jobbet på Meca?
– Att det finns så mycket kvar att göra. I den här branschen finns fortfarande stor utvecklingspotential. När jag var ny här på Meca så slogs jag av att man hade en relativt kort horisont i sin strategiska plan – vad händer i nästa kvartal. Vi var tvungna att titta på hur marknaden ut för att kunna lägga en plan över vartåt företaget ska. Och förändring är ofta känsligt. Därför började vi jobba med attityder hos våra medarbetare. Låt mig säga först, att vi har helt fantastiska medarbetare.
Carl-Johan var väl bekant med varumärket Meca men hade ditintills jobbat med konsumentvarumärken, och alltid med börsbolag. Carl-Johan sjösatte ett ambitiöst förändringsarbete i företaget, där man skulle titta närmare på en rad olika områden, som bilägarna, hur verkstäderna mår och om de tjänar pengar, vilka kunderna är, om de tjänar pengar, hur aktieägarna mår, hur konkurrenterna mår och vad Meca i sin verksamhet ska satsa på.
– Hela den biten har vi gått igenom och tittat på. Och jag tror vi är relativt ensamma i branschen om att jobba på det här sättet säger Carl-Johan Åström.
Han kan blicka tillbaka på flera år med en stabil och hög tillväxt för Meca, men slår sig allt annat än till ro.
– Vår tillväxtkurva har stagnerat. Vi utvecklas fortfarande, men vi växer inte lika fort som tidigare.
Varför stagnerar Mecas tillväxt nu?
– Gör man samma saker om och om och om igen så börjar man stagnera. Så det jag vill med hela bolaget nu är att vi ska göra nya saker och addera det till det befintliga.
Hur har din förändringsinriktning tagits emot av medarbetarna hittills?
– Alla har tagit emot det mycket bra.
Hur skulle du beskriva din ledarstil?
– Jag jobbar med tydlighet. Säger vad jag förväntar mig av mina medarbetare. Och gör man det så lyfter man varandra. Och är du duktig så berättar jag det för dig. Det smittar av sig, så att du berättar för någon annan vad den är duktig på. Och det här sättet att jobba på skapar en god och kreativ atmosfär i hela företaget. På det här sättet lyfter vi varandra, ser varandra och lär oss av varandra. Jag skulle vilja påstå att detta kännetecknar Meca.
– Det finns inga höga hästar någonstans, utan vår organisation är så platt som det bara går. Alla är lika viktiga i hela organisationen. Tillsammans är vi Meca.
Meca har något som heter ”Verkstadsråd”. Vad är det?
– Det är möten runt om i landet där vi bjuder in sju-åtta verkstäder till varje möte, där vi diskuterar olika delar som är på väg att lanseras och även får feedback på sådant som vi tidigare gjort. De här mötena leds av vår kedjechef.
Hur är ditt förhållande till bilar?
– Jag tycker väldigt mycket om att köra bil, men håller inte själv på och skruvar med bilar.
Var befinner du dig om tio år?
– Jag vill gärna utvecklas i denna koncernen. I den takt som vi växer så finns det alla möjligheter både för mig och medarbetare att göra det.
FAKTA Carl-Johan Åström
Ålder: 38 år
Familj: Fru och 2 barn
Bor: Lund och Österlen
Kör: Volvo V90
Gör på fritiden: Är med familjen, reser, är på Österlen, ute och springer.
Karriär: Har jobbat på BRIO, Odd Molly, Villeroy & Boch Gustavsberg och även bott och arbetat i väldigt många olika länder, mestadels i USA under 5 år.
Uppvuxen: På landet i Skåne