Svenskt toppmöte på regeringsnivå om bristen på fungerande konkurrens på bileftermarknaden
I mötet medverkade Christer Liljenberg, ordförande för SBF, Jan Bambas, föredragande från den europeiska samarbetsorganisationen för den fristående bileftermarknaden, FIGIEFA, samt kanslirådet Åsa Vagland och departementssekreterare Marlene Deogan från Näringsdepartementet.
-Det blev ett konstruktivt möte kring bilarnas digitala innehåll och tillgången till detta för att kunna utföra en fackmässig service eller reparation utan att bilens trafiksäkerhet eller miljön påverkas negativt, rapporterar SBF:s Christer Liljenberg, som även är vice ordförande för FIGIEFA, till MotorMagasinet.
– Vår utgångspunkt under mötet var EU:s konkurrensreglerande förordning 461/2010 för motorfordonssektorn. Dock är det en i vissa hänseenden något föråldrad förordning på grund av den snabba tekniska utvecklingen inom fordonsteknik – som allt snabbare digitalisering och helt nya drivlinor i syfte att minska fossilberoendet och CO2-utsläppen.
– Nuläget är att det är en ständigt pågående katt-och-råtta-lek mellan marknadens aktörer. I denna kamp kopplar fordonssammansättarna hela tiden nya grepp eller gör finter som knappast kan tolereras av regelboken, det vill säga EU:s konkurrensbefrämjande förordning, menar Liljenberg.
En aktuell fråga är rätten till att komma åt bilens digitala innehåll genom OBD-kontakten. Att informationen finns tillgänglig i realtid och även när bilen befinner sig i rörelse. Men det finns krafter emot denna rättighet från fordonsindustrins sida.
Exempelvis har FCA, Fiat-Chrysler, infört krav på certifiering av verkstaden för att få tillgång till full OBD. Det är något som inte fungerar ute på verkstäderna, utan är konkurrensbegränsande, menar FIGIEFA med flera.
FIGIEFA:s Jan Bambas berättar att EGEA, som är europeisk samarbetsorganisation för fordonsverkstadsutrustarna där bland annat svenska FVU ingår, agerar därför för att säkerställa att detta förfarande, krav på certifikat, inte blir som praxis från andra fordonstillverkare.
– Skulle detta ske, så skulle det vara förkrossande för den fristående eftermarknaden och konsumenterna när konkurrensen och därmed valfriheten begränsas. Vi för diskussioner med EU-kommissionen kring typgodkännande och vi får se vad det ger. Ett alternativ som EGEA överväger är att gå till domstol för att få ett domstolsutslag, säger Jan Bambas, som är specifikt ansvarig för EU-frågor på FIGIEFA.
Vid mötet med Näringsdepartementet diskuterades RMI, teknisk information, och access till fordonsdatan, bilens digitala innehåll kopplat till lagtexten för typgodkännande av motorfordon inom EU.
– Vi har stora förväntningar på formuleringarna i texten för typgodkännanden. I lagtexten ska det stå att informationen ska finnas att tillgå i ett läsbart format. Vi har även en arbetsgrupp med representanter från motorbranschens eftermarknad, däribland ADPA, den europeiska samarbetsorganisationen för företag som arbetar med diagnosinstrument, förklarar Bambas och avslutar med:
– Tillsammans arbetar vi på ett dokument med vilka krav vi har på fordonstillverkarna. Jag är övertygad om att vi står inför juridiska prövningar inom EU, vårt mål är ett typgodkännande där det framgår att bilens digitala innehåll ska tillhandahållas på motsvarande vis till den fristående eftermarknaden.
Uppkopplade och autonoma fordon är en teknisk megatrend som även ställer krav på hållbara lagar och regelverk. Därför är det viktigt med det gemensamma arbete som sker i de olika lobbyallianser som motorbranschen bildat tillsammans med bland annat bilägarna.
Mest känd av dessa är AFCAR, Alliance for the Freedom of Car Repair in the EU, som är en europeisk allians för bilägarnas och bilverkstädernas rättigheter. I Sverige ingår Motormännen (M), Motorbranschens Riksförbund (MRF), Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF), Fordonsverkstadsutrustarna (FVU) och Sveriges Bildelsgrossisters Förening (SBF) i alliansen. Talesperson är SBF:s ordförande och tillika FIGIEFA:s vice ordförande, Christer Liljenberg.
Mot bakgrund av det arbete som pågår och de styrkedemonstrationer som sker från fordonstillverkarnas sida, förklarar FIGIEFA:s Jan Bambas att bilens digitala innehåll anses av vissa som en guldgruva om man får tillgång till den i realtid och inte inom en begränsad tid.
– Därför är inte extended vehicle, ExVe, egalt, utan måste motverkas, menar han.
Han exemplifierar med BMW:s agerande kring bilens digitala innehåll – av 1750 accesspunkter släppte de 70 varav 63 av dem var irrelevanta för verkstadens arbete. Trots det fick BMW beröm av EU-kommissionen.
-Det är ett talande exempel på katt-och-råtta-leken, när bara en bråkdel är relevanta för den fria eftermarknaden, menar Jan Bambas och säger:
– Nästa fråga är hur de tillhandahåller informationen. Man måste registrera ett konto på deras portal. Där måste man även uppge kunden samt betala, trots allt är detta något som EU motsatt sig.
– Det är en ständig kamp om bilens digitala innehåll. Vi vill ha tillgång till all fordonsinformation precis som fordonstillverkarens auktoriserade nätverk. Därför agerar vi tillsammans genom AFCAR-alliansen där även leasing, olja och däck numer ingår.
– Vi står för lika tillgång till fordonsdatan och att konsumenten ska bestämma om vem de vill dela med sig sin data till. Detta – GPS, motordata och allt vad det är – ligger på lagstiftarnas bord. Från vår sida är det hög tid att ta debatten, vi är för en harmoniserad och interoperabel plattform.
– Tillsammans är vi en stark allians bakom DirectAccess-kampanjen, avslutar Jan Bambas.
”Direct Access, Driving Progress”, är en EU-kampanj för den fristående eftermarknadens rättigheter avseende att direkt tillgå bilens hela digitala innehåll i realtid för att kunna konkurrera på lika villkor. Bakom kampanjen – som vänder sig till EU-parlamentariker och myndigheter som bereder EU-förordningar och andra regelverk inom den Europeiska Unionen – står den europeiska eftermarknadsorganisationen FIGIEFA, med Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, som svensk medlem.