23948sdkhjf

Biltillverkaren Nevs tror på ökad bildelning

Det blir lite som att såga av den gren man sitter på när Nevs nu, förmodligen som den första biltillverkaren i världen, föreslår att antalet bilar måste minska. Istället föreslås en ökad satsning på bildelning.

NEVS vill kartlägga människors transportbeteenden. Kan Trollhätteborna tänka sig att dela bil med andra, om det sker smidigt och kostnaderna för transporterna minskar kraftigt?

Det är frågan som ska besvaras i ett projekt, SESMA, där även Trollhättans Stad, Högskolan Väst och RISE ingår.

Nu ska forskare på Högskolan Väst väva samman dessa behov och titta på möjligheten till ett utökat användande av bilar som ingår i ett system där man delar på användningen av bilarna.

NEVS ställer upp med fem fordon för projektet SESMA, som står för Sharing Economy, Smart Mobility Acceptance.

Just nu talas det mycket om smarta städer och autonoma bilar, men samtidigt finns det inte mycket forskning om hur användarna kan tänka sig använda dessa tjänster. Fokus har fram till nu ofta legat på de tekniska lösningarna.

-Tekniken finns men vi vet väldigt lite om hur människor reagerar på detta eller om människors attityder och inställning till självkörande bilar och deras förhållande till delningstjänster av bilar, säger Lars-Olof Johansson, forskare i informatik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande och projektledare på Högskolan Väst.

NEVS är med i projektet för att man är intresserad av att möjliggöra delningsekonomi genom nya mobilitetstjänster, där framtidens transporter bygger på att man delar fordon. Det ska vara lika enkelt som om man ägde sin egen bil – men kostnaderna blir väsentligt mycket lägre.

-Vi på NEVS strävar efter ett hållbart samhälle och i det ingår att minska antalet bilar. Eftersom vi vet att de flesta bilar står parkerade 95% av tiden, så borde det vara möjligt att få fler att tänka nytt och att börja dela bilar med andra. Vi lockar inte bara med de positiva miljöeffekterna; att du kan minska dina bilkostnader rejält är också ett viktigt incitament”, säger Nadia Kabir, projektledare på NEVS.

 

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063