23948sdkhjf

Hela Däckbranschen samlad i Stockholm

Däckbranschdagen arrangerades nyligen i Stockholm. En heldag med branschnyheter, regler, leverantörstrender, däckrazzior och mycket annan viktig information för branschen. Arrangör var Däckbranschen Sverige och STRO.

Bland deltagarna hittade MotorMagasinet Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening SFVF och frågade vad han fick ut av dagen.

-För Sveriges Fordonsverkstäders Förening var det första men inte sista gången som vi närvarade på Däckbranschdagen, säger Bo Ericsson. Något som jag direkt funderade på är, varför är inte fler verkstadsföretag här? Alla arbetar med däck mer eller mindre, därför borde det vara naturligt att vara här.

Bland den information som lämnades på Däckbranschdagen fanns bland annat att fr o m 1 juli 2019 inför Transportstyrelsen en ny definition av vinterdäck. Då införs 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake) eller som en del kallar säger Alptopp/snöflinga. Det blir också krav på vinterhjul på alla axlar för tunga fordon.

Arbetsmiljöverket (AMV) informerade bland annat om osund konkurrens. AMV har gjort hundratals besök hos däckverkstäder. Fokus har varit att titta på systematiskt arbetsmiljöarbete, belastningsergonomi, arbetsutrustning, maskiner, kemiska risker och fysikaliska risker. Av de 300 däckverkstäder som har besökts fick 86% krav på förbättring och AMV har ställt 1 400 krav på förbättring. I stort fann AMV 200 brister om ergonomi, 50 brister avseende buller, 80 brister om tillbud, 200 brister om kemiska risker och 100 brister om rutiner för riskbedömning. Dessutom noterades bristen på arbetsgivaransvar för inhyrd utländsk personal.

-Något annat som har ökat markant senare år är antalet ARN- anmälningar där däck, fälg och hjul berörs säger Bo Ericsson. Jag gjorde en ”slagning” på Allmänna reklamationsnämnden för att få fram statistik. I snitt är det 80 anmälning per år som gjorts de sista tre åren. Efter att ha diskuterat frågan på däckbranschdagen insåg vi att anmälningarna har ökat markant från 2014, då det endast var 5 anmälningar. Då kan man fråga sig vad som har hänt sedan dess och varför anmälningarna har ökat. Det är sannolikt två saker som ligger till grund för ökningen. Det är allt vanligare med stora hjul och därmed mer vibrationer som bilägarna klagar på. År 2014 fick vi också ny teknik, då kom lagen om TPMS, avslutar Bo Ericsson.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093