CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”
Magnus Videquist är servicemarknadschef på Volkswagen Group Sverige och därmed högst ansvarig för servicemarknaden för Volkswagen, Audi, Seat och Skoda. Tjänsten har han haft sedan 2011, men har arbetat inom gruppen sedan 2002, först som regionchef och senare på andra positioner. Men han kom till Volkswagengruppen från ett helt annat håll.
– Innan dess jobbade jag inom IT-branschen i Stockholm. Jag har alltid dragits till marknadsföring och försäljning, att få jobba med människor. Affären, det är vad som alltid har lockat mig. Sedan är det kul att byta bransch och få nya erfarenheter.
Läs tidigare CHEF-intervjuer: Carl-Johan Åström, vd Meca
Hur ser servicemarknaden ut för Volkswagen Group i Sverige?
– Vi växer. Vi har satt väldigt många bilar på marknaden de senaste åren vilket gör att vår vagnpark har växt kraftigt. Vi har många bilar att ta hand om så vi har fått ökat kapaciteten och vi ser också att vi tar marknadsandelar, både när det gäller service och reservdelar.
Vem tar ni marknadsandelarna från?
– Vi mäter hur mycket reservdelar vi säljer per bil i vagnparken och vilken procentandel vi har av totalen. Där ser vi att det blir mer och mer originaldelar. Vi har också gjort stora satsningar på glas och på däck de senaste åren, så att vi får in kunder som vi kanske inte haft hos oss tidigare.
Dieselfrågan, den måste ju ha dragit in som en storm. Hur har den påverkat er?
– Det var ju ingenting man hade väntat sig. Vi var lika ställda som alla andra. Men vi tog tag i det direkt tillsammans med våra återförsäljare och tack vare deras kapacitet och relation till våra kunder, samtidigt som vi i Sverige kunde lösa det som en serviceåtgärd, fick vi en möjlighet att klara av åtgärden på ett bra sätt. Kunden kan komma in i samband med en service och få den här uppdateringen. Det tror jag underlättar för både våra kunder och för oss. I dag har vi väl uppdaterat ungefär 80 procent, men målsättningen är 100 procent så vi fortsätter tills vi har nått varenda kund.
Har det påverkat er på andra, djupare plan?
– Jo men det har det. Tittar man på Tyskland, där har man gjort en ny organisationsstruktur. Man hade en organisation där många rapporterade till top management. Nu har man decentraliserat och tryckt ut ansvaret i organisationen, mer på region och på marknad, så man har inte samma toppstyrning som tidigare.
Ni har en elbilsplattform på gång. Hur kommer det att påverka servicemarknaden?
– Ja, det är runt 30 modeller som ska lanseras till 2025. Vi har eldrivna bilar redan i dag och sedan kommer Audi e-tron nästa år och Volkswagen ID 2020. Tittar vi ur ett servicemarknadsperspektiv så måste vi förbereda oss för elbilar och säkerställa att vi har kapacitet. För att kunna ta hand om och sköta bilarna måste man ha specifik utbildning. Vi går också vidare med att skapa elbilscentra, där vi jobbar med mer avancerade felsökningar och reparationer. I dag har vi åtta sådana och vi ökar i takt med att antalet bilar ökar, så att vi säkerställer att man har rätt antal bilar att jobba med – så att man inte ser en bil då och då, så att säga.
– Ser vi på Norge är det mindre reparationer och reservdelar på elbilar än vad det är på andra bilar. Här kommer vi in på det jag berättade om tidigare med däck och glas: det är någonting som också finns på elbilar. Vi plockar in de jobb som vi kanske tidigare lade ut och säkerställer att vi har dem hos oss och våra återförsäljare.
Vad ser du som Volkswagen Groups största utmaningar på servicemarknaden?
– Dels är det elbilsomställningen, att vi säkerställer den. Sedan måste vi ha rätt kapacitet och kompetens, redan i dag är det tufft att rekrytera mekaniker till våra verkstäder. Där har vi ett stort område att jobba med: att säkerställa att vi är attraktiva arbetsgivare, att rätt kompetens vill komma och jobba hos oss.
– Vi har också connecttjänsterna, som till exempel Connect Skoda och Carnet för Volkswagen. Våra tekniker, servicerådgivare och säljpersonal ska känna till och kunna hantera dessa tjänster och stötta och supporta kunderna. Där har vi en stor utbildningsutmaning. Därför kommer vi att skapa nya roller, som mediaexpert och digital genius, på servicesidan.
– Sedan har vi också en stor utmaning i hur kan vi på bästa sätt utveckla våra digitala tjänster, som servicebokning online där kunden kan boka service själv och få pris direkt på sajten.
Läs tidigare CHEF-intervjuer: Carl-Johan Åström, vd Meca