Svensk bilhandlare lockar finländska bilköpare med gratis färjebiljett
Bilhandlaren går nu tillsammans Sveriges näst största bilsajt Wayke ut med detta i en finsk reklamkampanj på sociala medier. På Wayke märks det ökade utlandsintresset för den svenska begagnatmarknaden tydligt och antalet finländska besökare har tredubblats det senaste året.
- Finländarna ligger i topp men det är inte bara folk från grannländerna som letar bil i Sverige, vi ser även intresse längre ner i Europa. Utlandsintresset kan definitivt resultera i att man får bättre betalt och det är en bra idé att även skriva bilannonsen på engelska just nu, säger Martin Fransson, vd på Wayke.
Antalet begagnade bilar som säljs till Finland via Upplands Motor har också blivit fler den senaste tiden. Samtidigt finns ett stort andrahandsutbud efter sommarens svenska rekordförsäljning av nybil, då många bytte in sitt tidigare fordon.
- Vi ser ett ökat intresse från Finland trots att vi inte marknadsför våra bilar där alls. Därför vill vi testa vad som händer om vi riktar oss direkt till bilintresserade finländare tillsammans med en marknadsplats som de redan känner till, säger Daniel Karlsson, Begagnatchef på Upplands Motor. Kampanjen kommer att synas i sociala medier i Finland fram till sista januari.
Källa: Wayke