23948sdkhjf

Transportstyrelsen stoppar utbetalning av klimatbilsbonus till vissa nybilsköpare

Samtidigt som de första klimatbilsbonusarna nu betalas ut, efter sex månaders karens, stoppar Transportstyrelsen utbetalningen av bonus till mer än ettusen nybilsköpare. Mest drabbas köpare av efterkonverterade gasbilar. Dessa har inte rätt till bonusen på 10 000 kr, konstaterar Tjänstebilsfakta.

Bonus malus-systemet ger köpare av nya laddhybrider, el- och gasbilar en bonus på upp till 60 000 kr. Denna bonus betalas ut av Transportstyrelsen endast om ägarbyte inte skett under de sex första månaderna efter klimatbonusbilen ställts på. Detta för att undvika att bonus betalas ut till köpare som direkt säljer vidare eller exporterar bilen, skriver Tjänstebilsfakta i ett pressmeddelande.

I januari månad kommer Transportstyrelsens att betala ut drygt 74 miljoner kr för 2 200 klimatbonusbilar, men över 1 000 av de som hittills köpt klimatbonusbilar kommer inte att få någon bonus alls. Det handlar bland annat om de bilar där ägarbyte skett efter registreringen. - Till och med vecka 3 var det totalt 492 potentiella klimatbonusbilar som bytt ägare och därmed missar klimatbonusen, enligt Jonny Geidne, utredare på Transportstyrelsen. Här finns det dock ett visst hopp att ändå få bonusen utbetald, åtminstone i de fall där det handlar om rent administrativa misstag.

- I de fall bilhandlaren kommer in med en rättelse där det framgår att påställning och ägarbyte skett samma dag utgår klimatbonus, enligt Jonny Geidne. Värre är läget då för köparna av de 571 gasbil som registrerats sedan 1 juli förra året men som inte är kvalificerade för bonus. Det handlar om dels bilar som är typgodkända som bensinbilar och som sedan efterkonverterats till gasdrift, dels bilar som förlorat sitt typgodkännande efter ombesiktning av andra orsaker, exempel montering av fast utrustning i bilarna.

De efterkonverterade gasbilarna är från start konventionella bensinbilar, som inte berättigar till klimatbonus. Efter konverteringen är de gasbilar, som i teorin är berättigade till bonus, men då finns inte något typgodkännande att falla tillbaka på.

- Det är ursprungsbilen som typgodkänns. Görs det sedan tillräckligt stora ändringar på bilen ska den ombesiktigas. En sådan ombesiktning gör att det ursprungliga typgodkännandet inte längre gäller, förklarar Jonny Geidne.

Under andra halvåret registrerades 1 329 nya gasbilar, enligt Bil Sweden. Av dessa utgör de 571 som inte är berättigade till klimatbonusen på 10 000 kr hela 43 procent. Om de ändå ska kunna få bonusen är en fråga för regeringskansliet, eftersom det skulle kräva en ändring av formuleringar i förordningen om klimatbonusbilar.

- Det som händer nu är att de bilar som inte uppfyller kravet om typgodkännande får avslag. Huruvida de senare kan bli fall för omprövning kan jag inte svara på i nuläget, även denna fråga ligger primärt på regeringskansliet, konstaterar Jonny Geidne. Har Transportstyrelsen fått några signaler från regeringskansliet vad gäller ändringar av regelverket? - Nej, svarar Jonny Geidne.

Anders Ödahl Tjänstebilsfakta

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.156