Toyota Sweden AB stöttar Motorbranschcollege
Med Toyotas unika kunskap om hybrider och ledande på elektrifiering kan de bidra med värdefull kunskap och framtidens teknik i en bilvärld som står inför stora förändringar.
Motorbranschen är stort behov av personal där 6 400 personer behöver anställas de närmsta åren. Motorbranschcollege (MBC) syftar till att höja kvaliteten på gymnasieskolans fordonstekniska utbildningar, vilket kräver ett tätt samarbete mellan företag och skola. Toyota Sweden AB är en av landets största generalagenter för person- och lätta transportbilar och har valt att stötta MBC.
-Det är en självklarhet för oss på Toyota Sweden AB att stötta Motorbranschcollege. Vi har själva över 100 serviceverkstäder i Sverige och branschen står inför utmaningar när det gäller personalrekrytering. Genom Motorbranschcollege kan vi hjälpa till att förbereda och utbilda nya kolleger i branschen på bästa sätt för en optimal start i arbetslivet. Det är dessutom en kvalitetssäkring av utbildningen och vilket förstås kommer innebära bättre service och nöjdare bilägare i framtiden, säger Christian Norberg, vd, Toyota Sweden AB.
-Vi har redan börjat se att söktrycket har ökat på MBC-skolor, vilket är ett gott betyg för MBC, och vi har strax över fyrtio skolor som vill certifieras som MBC. Att ytterligare ett av de största företagen inom motorbranschen nu väljer att skriva under ett åtagande om att stödja utbildningarna är naturligtvis mycket glädjande och bidrar till att ytterligare stärka kvaliteten i landets transporttekniska utbildningar, säger Caj Luoma, chef kompetensförsörjning, Transportföretagen.
-För oss i IF Metall är det avgörande att fordonsutbildningarna tar form i nära samarbete med engagerade arbetsgivare. Det kvalitetssäkrar utbildningarna, och det lägger en bra grund för våra framtida medlemmars jobbutveckling. Vi ser fram emot ett gott samarbete, säger Lina Skoglund, IF Metall.
Bild Christian Norberg, vd Toyota Sweden
Pressinformation. MBC