Det här är de vanligaste missarna vid köp av begagnad bil
Enligt undersökningen är vi svenskar bäst på att kontrollera serviceboken men även det missar majoriteten. Två av tre glömmer till och med att kolla upp om säljaren är samma person som ägaren till bilen.
– Det är många detaljer som är viktiga att kontrollera vid köp av en begagnad bil och undersökningsplikten är omfattande. När en bil köps privat gäller köplagen, vilket innebär att köparen inte kan klaga på fel i efterhand om felen kunde ha upptäckts vid en undersökning, säger Karl Danowsky Prytz, marknads och produktchef på kvdbil.se.
Tyvärr är det många som inte har gjort den hemläxan ordentligt. När Kvdbil frågar svenskarna vad de faktiskt undersökt i samband med senaste begagnatköpet, visar det sig att förvånansvärt många missar att kontrollera en rad olika detaljer.
Vanligaste missarna vi svenskar gör som bilköpare är att kontrollera vätskenivåerna och om bilen är belånad. Endast 17 procent uppger att man har kollat upp något utav dessa båda områden. Om bilen är skattad eller hur höga försäkringskostnaderna är, missas också av över tre av fyra bilköpare. Om bromsarna fungerar verkar inte heller vara så viktigt eftersom endast en av tre kontrollerar dem, enligt undersökningen. Bäst är vi på att kontrollera serviceboken, men även det missar hälften av de svarande (se hela listan nedan)
– Oavsett om våra bristande kontroller beror på okunskap, tidsbrist, godtrohet eller en mix av alla tre – kan det bli dyrköpt att låta ett fel gå obemärkt förbi. På Kvdbil testar vi alla fordon på över 170 punkter vilket gör att du som köpare slipper obehagliga överraskningar och oförutsedda avgifter, säger Karl Danowsky Prytz, marknads och produktchef på kvdbil.se.
Vanligaste kontrollmissarna vid begagnade bilköp:
(Procentsatsen avser hur många som kontrollerade respektive punkt)
Typ av kontroll |
Total |
Man |
Kvinna |
Vätskenivåer för att identifiera bl a oljeläckage |
17% |
22% |
12% |
Om bilen hade lån |
17% |
19% |
16% |
Om bilen var skattad |
24% |
22% |
25% |
Försäkringskostnader |
25% |
25% |
26% |
Tog reda på om priset var rätt genom en bilvärderingssida |
32% |
32% |
31% |
Bromsar |
32% |
32% |
31% |
Lukt i kupén |
32% |
35% |
29% |
Tog reda på vem som var ägare av bilen genom ägarbeviset |
33% |
33% |
33% |
Testade alla funktioner från ljudanläggning till vindrutetorkare och fläktar |
36% |
38% |
32% |
Interiör besiktning |
40% |
43% |
37% |
Däcken och vinterdäcken/sommardäcken |
43% |
46% |
40% |
Exteriören (lack etc) |
44% |
48% |
41% |
Bilbesiktningsprotokoll |
46% |
46% |
45% |
Serviceboken |
50% |
51% |
50% |
Inga |
13% |
13% |
13% |
Annat |
16% |
14% |
17% |
Bas |
798 |
413 |
386 |
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 8–11 september 2018. Totalt intervjuades 1219 personer i åldern 16-79 år, varav 1006 har tillgång till bil i hushållet. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.