23948sdkhjf

”Vi vill gå i konfrontation med bilmotståndarna”

Han är skeptisk till vad han kallar ”överdrivna klimatlarm” och till att elbilar gynnas. Vi har pratat med en av förgrundsfigurerna i Riksdagens nya bilnätverk – riksdagsledamoten Jan Ericson (m).

– Trafikverket och de flesta partierna i Riksdagen anser att bilismen behöver minska. Bilen är livsnödvändig för många, inte bara de som bor på landsbygden. Många verksamheter bygger på att man har bil, säger Jan Ericson. Han är riksdagsledamot från västgötska Ubbhult och har tillsammans med tre andra riksdagsledamöter från moderaterna precis startat ett nätverk för bilister i Riksdagen.

Varför behövs ett bilnätverk i Riksdagen?
– Vi vill sticka ut hakan i debatten om bilismen och gå i konfrontation med bilmotståndarna.

Är nätverkets främsta mål att vara ett diskussionsforum eller vill ni nå politiskt resultat?
– Jag tror att det blir både och. Vi kommer nog att ordna lite aktiviteter med olika organisationer. Vi bjuder kanske in till olika träffar. Sedan kanske vi gör utåtriktade aktiviteter, skriver debattartiklar och motioner i Riksdagen. Sedan hoppas vi kunna påverka vårt eget parti.

Förväntar ni er att det kommer ansluta sig fler även från andra partier?
– Ja, efter hand hoppas vi att vi ska få med folk från andra partier.

Hur skulle du vilja sammanfatta miljöpolitiken och beskattningen av bilar?
– Den har länge varit ryckig. Vi puffade för diesel och vi hade en miljöbilsklassning som gjorde att många dieselbilar blev klassade som miljöbilar. Och sedan helt plötsligt blev dieselbilen en miljöbov. På det här sättet lurar vi ju människor. Jag tror man måste ha ett långsiktigt tänkande; att man jobbar långsiktigt i de här frågorna och verkligen går igenom ordentligt kring hur vi väljer att använda skattesatser och andra styrmedel.

Vad tycker du om elbilar?
– Jag körde en elbil i valrörelsen och det var fantastiskt. Jag kan bara konstatera att om alla mina grannar ska köra elbil, då rasar elnätet ihop. Det kommer inte fungera.

Vilka bättre metoder för att få ned koldioxidutsläppen ser ni att det skulle kunna finnas än att minska bilismen?
– Om man tänker på vilken teknisk utveckling det har varit när det gäller avgasreningen så har bilarna blivit mer och mer miljövänliga. Vi lägger ingen värdering i vilka bilar folk kör eller vilka bränslen vi använder eller vilka motorer bilarna har, utan vi ser bilen som objekt som man behöver. Sedan ska den så klart vara så miljövänlig som möjligt.

En del forskare menar att det inte räcker med att minska våra koldioxidutsläpp för att få ned CO2-halterna i atmosfären och bromsa klimatuppvärmningen. Bör vi satsa på att även pumpa in koldioxid i jordskorpan?
– Jag är skeptisk till klimatlarmandet. Jag tycker det finns ganska välgrundad kritik. Jag ser inte riktigt logiken i de här varningarna. Vissa hävdar att det redan är för sent och andra säger att vi har kanske femtio år på oss. Båda sakerna kan inte stämma samtidigt, det är olika forskare som säger olika saker. Kan man göra prognoser om framtiden när man inte har en aning om hur bråttom det är? Att människan påverkar klimatet är väl sannolikt. Men hur mycket, och hur mycket beror på annat? Alldeles oavsett så är den moderata linjen att vi är teknikpositiva och teknikutveckling löser många av våra samhällsproblem. Vi vet att bilen har väldigt stor betydelse för välfärden och för vår samhällsutveckling.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063