Världsmöte om bilbranschens framtid med data och uppkopplad teknik
Under dagen framkom det tydligt att data som genereras och används av den "anslutna bilen" är stora och att det är viktigt att dessa data används och överförs på ett säkert och sätt som skyddar konsumentens integritet. Utbudet av nya tjänster som kan erbjudas baserat på telematiksystemen i fordon är potentiellt brett och går från trafikinformation till information om bränsle- och laddstationer för reguljära och alternativa bränslefordon, hantering av gatuparkering, användningsbaserad försäkringssystem och - när det gäller fordonsförsäljning och fjärrdiagnostik och underhåll.
I Europa har CECRA kämpat med OEM-företagen och de europeiska politiska myndigheterna för att få till stånd en konkurrens på lika villkor som garanterar lika tillgång till data som genereras för alla marknadsaktörer. I tex USA är den nuvarande debatten i stor utsträckning centrerad kring OEM och ständigt ökande krav på konsumentdata från återförsäljare, och hur dessa data skyddas och används.
Även om dessa problem med olika konsekvenser uppfattas på olika sätt i olika delar av världen, är alla återförsäljarorganisationer överens om att återförsäljare och tillverkare bör fortsätta att arbeta tillsammans för att sätta kunden först. I Europa delar många företrädare för bilhandeln och reparationsmarknaden de problem som CECRA: s president Jean-Charles Herrenschmidt sammanfattar: "Återförsäljare har spelat en central roll på eftermarknaden under de senaste decennierna. Men vem kommer att se till att de i framtiden kommer att hålla sitt förhållande till sina kunder om de inte kommer att kunna hitta tjänster och ha rättvis tillgång till data? Tekniska lösningar i de nya telematiksystemen inom fordon måste hittas hos alla parter och åtgärder måste vidtas för att komma bort från det problematiska status quo som råder i branschen. "
-Ett mycket givande och viktigt möte, konstaterade Bo Ericsson och Ulf Stefansson från SFVF som var på plats.