Efter bussexplosionen i Stockholm SFVF kräver mer säkerhetsåtgärder
– När jag får läsa att någon säger att ”jag kände hettan från explosionen och det regnade splitter på min bil”, blir jag orolig, säger Bo Ericsson, vd för SFVF och fortsätter:
– Det borde vara 300 meters säkerhetsavstånd från en gasdriven buss eftersom gastankar kan flyga långt om inte säkerhetsventilen hinner lösa ut. Hinner säkerhetsventilen lösa ut, blir eldsflammorna upp emot 10–15 meter långa.
Eftersom händelseförloppet är oerhört snabbt, måste alla som är i närheten kunna hjälpa till när man larmar, genom att upplysa om att det är ett e-fordon eller gasfordon som är inblandat i olyckan.
Innan explosionen i Stockholm under söndagen, skedde det också en olycka 12 juli 2016 när en gasbuss brann i Gnistängstunneln i Göteborg. Då slungades två brandmän iväg av tryckvågen och ytterligare en brandman skadades när han försökte undkomma att träffas av en gastank.
– Tyvärr har inga framsteg skett när det gäller handhavande av gas- och elfordon. Eftersom vagnparken av miljöfordon ökar är det viktigt att Polisen och Räddningstjänsten snabbt får kunskap om vilka steg som måste vidtagas, för att undvika att någon skadas eller dör i onödan. Detta kan man exempelvis underlätta genom att alla gas- och e-fordon har gröna nummerplåtar. SFVF arbetar för att få myndigheter och politiker att hörsamma denna viktiga fråga, säger Bo Ericsson.
– Även om gas och e-bilar är säkra, uppstår det ibland bränder av olika skäl. Vi som branschförening blir ofta kontaktade av Räddningstjänsten och andra som berörs vid eventuella olyckor. Polisen, Brandkåren, Ambulanspersonal, Bärgare, Bildemonterare med flera har många frågor om gas och e-fordon som man vill ha besvarade, säger Bo Ericsson som har lång erfarenhet inom fordonsbranschen.