Fordonsindustrins kvinnliga nätverk i möte på internationella kvinnodagen
I år hade de förmånen att besöka Zenuity och MobilityXlab på Lindholmen i Göteborg. Lite lägligt presenterade nyligen FKG sin rapport ”Vägvisaren” där företagsledare inom fordonsindustrin får svara på ett antal frågor, bland annat frågan om antalet kvinnor i ledande befattning.
– För fem år sedan var siffran 18 procent, men är nu uppe i 22 procent, säger Gabriella Banehag. Träffen samlade över 40 kvinnor och inleddes av Louise Bichler, HR specialist på Zenuity, som berättade om företagets korta, men spännande historia. Med Volvo Cars och Veoneer i ryggen är Zenuity sedan i april 2017 ett modernt mjukvaruföretag med visionen att rädda människors liv och skapa en säkrare biltrafik genom att göra självkörande bilar till verklighet. De är i dagsläget totalt 600 medarbetare i Göteborg, Detroit, München, Shanghai, Santa Clara och Linköping. Christina Thulin, kommunikationschef på MobilityXlab, berättade om möjligheterna för start-up bolag att få sitta tillsammans på plan 2 i Zenuity-huset under sex månader. Där får de chansen att träffa nyckelpersoner från Volvo-bolagen, CEVT, Ericsson och så klart Veoneer och Zenuity. Men innan dess behöver företagen skicka in en ansökan och därefter pitcha sin idé för en jury.
Det är högt tryck på ansökningarna och just nu är företag som Algolux, Cognomotiv, Foretellix, ZaiNar, Imagimob, Viscando, Sensible 4, Project Cosimov och Univrses på väg att flytta in i huset. Deltagarna fick även delta i en rundvandring där de fick träffa engagerade start ups som har haft förmånen att få vara kvar ytterligare en sex-månaders period. Bland annat Ekkono, Viking Analytics och Innotel som alla berättade om deras unika affärsidéer för de nyfikna deltagarna. Träffen avslutades med att Sandra Mattson, forskare på RISE IVF, berättande om kommande kurser inom Produktion 2030. Deltagarna fick även höra om hennes forskning inom digitalisering, SMF och samverkan mellan människa och robot.
– Vi är så klart glada över publiciteten kring ett sådant här evenemang, men min önskan är att jämställdhetsfrågan finns på agendan 365 dagar om året, säger Gabriella Banehag, som sedan 2015 driver FKG:s kvinnliga nätverk.
Foto: Gabriella Banehag.
Källa: metal-supply.se