23948sdkhjf

”Vi fortsätter att satsa på elektrifiering”

Sverige ska fortsätta att satsa på elektrifiering av fordonsflottan, och en lösning för att hejda exporten av el- och hybridbilar är på gång. Det avslöjade infrastrukturministern på en pressträff.

Sverige ligger i absolut framkant när det gäller satsningarna på elektrifierade godstransporter, med två elvägar där man testar trafik med lastbilar som får el från antingen en luftledning (E16 utanför Sandviken) eller en skena i vägbanan (en avskild teststräcka utanför Arlanda).

– Hela världen följer med stort intresse våra försök med elvägar. Även Tyskland jobbar med elvägar men de har inte hunnit lika långt som Sverige, berättade infrastrukturminister Tomas Eneroth vid ett frukostmöte med landets motorjournalister härom veckan.

Det glest befolkade och långsträckta Sverige kommer även inom överskådlig framtid vara beroende av godstransporter på väg, menade Tomas Eneroth.

– Man talar om att flytta godstransporterna från väg till järnväg, men det är inte alls så enkelt som många kanske tror. Vi kommer att behöva fortsätta att bygga ut och förbättra vägnätet, sade Eneroth apropå den debattartikel nyligen där företrädare för 19 organisationer krävde ett totalstopp för utbyggnad av motorvägar och flygplatser.

Regeringen är medveten om den omfattande exporten av nyare elbilar och hybridbilar till framför allt Norge och man jobbar på en lösning, sade Eneroth. Hur en sådan lösning kommer att se ut – exempelvis en skatt eller ett återkrav på elbilspremien ifall elbilen säljs vidare till utlandet – kunde han inte säga:

– Men jag tror mer på morötter än piska, om man säger så, sade Eneroth.

Satsningarna på såväl väg- som järnvägsnätet kommer att vara fortsatt stora även framöver, försäkrar Tomas Eneroth.

– Vi satsar faktiskt mer på vägar och järnvägar än någon tidigare regering i Sverige gjort. Fram till 2029 lägger vi 700 miljarder på investeringar i vägar och järnvägar. Och då är inte satsningarna på höghastighetsjärnvägarna inräknade, det ska ske som en separat satsning, för att inte urholka den ordinarie investeringsbudgeten.

Bilen är oerhört viktig för Sverige och vår ekonomi, betonar Tomas Eneroth. Man ska inte känna dåligt samvete över att man använder sin bil, avslutar infrastrukturministern.

FAKTA Tomas Eneroth
Ålder: 52 år
Bor: Växjö
Familj: Gift och har en son
Utbildning: har studerat sociologi och statsvetenskap vid Högskolan i Växjö 1988-1993
KÖR: Volvo XC40 D4 och Porsche Boxster på sommaren
Politisk karriär: Riksdagsledamot för socialdemokraterna sedan 1994. Ordförande i Kronobergs socialdemokratiska partidistrikt 2000–2009 och tog 2008 över som socialdemokraternas näringspolitiska talesperson. Gruppledare för socialdemokraterna i riksdagen 2014-2017 och infrastrukturminister sedan 2017.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109