I nya Corolla överlever batteriet bilen
Toyotas har dammat av det insomnade modellnamnet ”Corolla” när man nu lanserar en ny modell i Golf-klassen, vilken ska ersätta både Auris och det pensionerade storasyskonet Avensis. En bil som med andra ord väntas bli en av Toyotas största volymmodeller.
En majoritet av försäljningen av nya Corolla väntas bli bilar med hybriddrivlina.
– Fel och brister på nya Toyota Corolla, så därför har vi gjort oss ännu större ansträngningar med att testa den tolfte generationen Corolla ned till minsta skruv och mutter, säger Toyotas chefsingenjör Yasushi Ueda i en intervju till Motormagasinets representant som tillsammans med ett motorjournalister från hela världen samlats på Mallorca för att få bekanta sig med nya Toyota Corolla.
– Vid minsta lilla fel på nya Corolla så kan vi ha gjort bort oss rejält, för bilen bygger på vår nya globala plattform. Så ett fel på den sprider sig till hela världen, säger Yasushi Ueda.
Nya Corolla, som vi har ägnat en hel dag och cirka 10 mils körning, ger intrycket av en solid bil som tagit avsevärda kliv framåt i förhållande till sin föregångare Auris som den nu avlöser.
Corolla genomsyras av kvalitet och har så alltid gjort. Därför har i infört nya kvalitetskontrollpunkter i produktionen av den nya generationen, både på ledningsnivå och längre ned i produktionen. Mot bakgrund av feedback från förra generationen vet vi att rost kan vara en punkt där det blev smärre anmärkningar. Vi har därför förbättrat processen med att rostskydda bilen. Det handlar bland annat om en ny typ av lackering, förklarar Yasushi Ueda.
Toyota, som vid det här laget har 20 års erfarenhet av hybriddrivlinor, sjösätter nu tekniken i ny tappning i nya Corolla, där man använder sig både av litiumjon-batterier och nickelhybrid-batterier. Eftersom litium är lättast så sitter ett litiumjon-batteri i den minsta hybridmodellen, med en 1,8-liters radfyra som levererar 122 hästkrafter. I den starkare hybridmodellen, som är försedd med en 2 liter stor radfyra som ger 180 hästkrafter, sitter ett nickelhybrid-batteri. Hos båda modellerna är det en bensinmotor utan turbo.
– Oavsett vilken hybridversion du väljer kommer du aldrig behöva bekymra dig över hur lång livstid batteriet har. Våra erfarenheter från flera miljoner tillverkade hybridbilar visar att batteriet lever längre än själva bilen, säger Yasushi Ueda.
FAKTA Toyota Corolla
Nya Toyota Corolla som nu lanseras är den tolfte generationen i ordningen. Första generationen Corolla lanserades 1966.
Toyota Corolla är i dag världens mest sålda bilmodell, med totalt cirka 46 miljoner sålda bilar över hela världen.
Förra generationen Corolla tillverkades fram till 2007, då den ersattes av en ny generation som fick namnet Auris. Toyota Auris tillverkades i två generationer – 2007-2014 och 2015-2019.