23948sdkhjf

Racingteamet som utgår från fordonsgymnasiet

Till vardags arbetar Fredrik Lestrup vid Stockholms transport- och fordonstekniska gymnasium, STFG. Men han har också en framgångsrik karriär som racerförare i ryggen och driver ett racingteam på hög nivå.

Nej, det går inte att öppna förardörren och tro att man ska kunna hoppa in bakom ratten som i vilken Golf som helst. I tävlingsutförande är dörröppningen en hinderbana av störtburens rör, en ratt som sitter i vägen och en stol som är utformad som en hink. I den ramlar till slut baken ner. Sedan kommer man inte upp igen.

Bilen är alldeles ny, byggd enligt TCR-reglementet och tänkt att användas i långloppsracing. Nu ska den för första gången upp på lyften och anpassas till säsongens hårda arbete i teamet. Och teamet, det är Lestrup Racing Team som driver flera racerbilar i olika serier.

– Främst är det de här TCR-Golfarna, men vi driver också några kundbilar. Bland annat har vi drivit BMW-bilar i den europeiska GT4-serien och våra TCR-bilar har vi kört i både STCC och i långlopp ute i Europa, berättar Fredrik Lestrup som driver teamet ihop med Totte Malmkvist.

Det är kväll när Fredrik tar emot på Stockholms transport- och fordonstekniska gymnasium, STFG. Här arbetat Fredrik till vardags och här huserar också teamet.

– Tre dagar i veckan är jag anställd här på fordonsgymnasiet och två dagar i veckan jobbar jag med teamet, officiellt i alla fall. Vi har ett jättebra samarbete med STFG och vi marknadsför skolan på våra bilar och våra kläder, mot att vi får vara här, kostnadsfritt. För skolan är det perfekt att ha ett forum att synas i, och bra för eleverna.

Fredrik har själv lång erfarenhet som tävlingsförare på hög nivå, både i Sverige och internationellt, och när det egna teamet startades 2013 var det med Fredrik som förare.

– Vi köpte en Mini som vi drev i diverse långloppsserier. Sedan, till 2017, boomade TCR på riktigt. Vi kände att vi var färdiga med Mini och ville ha en ny utmaning. Då köpte vi vår första TCR-Golf, berättar Fredrik och visar in i nästa lokal.

Där står en likadan bil som den nya, men påtagligt ärrad efter att ha rullat många hårda mil på racerbanan. Fortfarande har den smutsen kvar från vinterns tredjeplats i 24-timmarsloppet på Circuit of the Americas i Texas, USA.

– Det är den TCR-Golf som har rullat flest kilometer, i alla fall vad Volkswagen Motorsport känner till. På en hel STCC-säsong åker du kanske 2 500 kilometer och på ett enda 24-timmarslopp åker vi drygt 3 000 kilometer, förklarar Fredrik.

Nu väntar många timmars jobb för att återställa bilen och göra den redo för kommande tävlingar. Men även om hårt arbete väntar behöver teamet inte gissa sig till vad som behöver göras.

– Det finns kilometerlistor på alla delarna, så som team är det hyfsat enkelt att veta vad man ska titta på. Och tillförlitligheten på TCR-bilarna är grym, om man lägger tid på att sköta dem som man ska.

Just att se till att bilarna alltid är i skick när de ska tillbaka ut på banan är någonting som Lestrup Racing Team är noga med.

– Jag är lite fyrkantig, men det kanske man måste vara för att få det att fungera. Jag har själv tävlat i team där man inte har lagt ned den här tiden, där bilarna går sönder och det inte är lagat till nästa racehelg. Om man inte gör det till 100 procent, då tycker jag att man kan skita i det.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063