Laddbart ökar sin andel på en fortsatt minskande marknad
-Uppgången var särskilt stark för rena elbilar, plus 183 procent, vilket till stor del förklaras av introduktionen av Tesla Model 3 på den svenska marknaden. Av de laddbara bilarna i mars utgjordes närmare hälften av rena elbilar, säger Mattias Bergman, vd för BIL Sweden.
Andelen laddbara bilar av de totala nyregistreringarna var 14,4 procent i mars vilket kan jämföras med sju procent i mars ifjol. Vår prognos för andelen laddbara bilar i år är 13 procent, jämfört med utfallet för 2018 som var åtta procent.
- Förutom en inbromsning av högkonjunkturen i Sverige påverkas bilmarknaden fortfarande negativt av de förlängda leveranstider som den nya testmetoden WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure), har inneburit. Det är samtidigt viktigt och komma ihåg att vi jämför med mycket starka registreringssiffror förra året. Mars ifjol var den näst bästa marsmånaden någonsin för nya personbilar. En starkt bidragande orsak till detta var introduktionen av Bonus-malussystemet från 1 juli 2018 som medförde att 64 procent av registreringarna hamnade på första halvåret, säger Mattias Bergman.
Tätplatsen bland personbilsregistreringarna hittills i år intogs av:
Volvo S/V60 med 4 704 registreringar (förra året 4 049) följd av Volvo S/V90 3 677 (8 438), VW Golf 3 516
(4 328), Volvo XC60 2 760 (3 880), VW Tiguan 2 188 (2 312), Kia Niro 1 972 (1 019).
- Trenden under det senaste året med en högre andel bensinbilar än dieselbilar fortsätter och i mars hade dieseldrivna bilar 34,7 procent marknadsandel jämfört med bensinbilarnas 44,4 procent. Dieslarna har sedan toppåret 2012 successivt minskat sin andel varje år, men minskningen har under de senaste månaderna planat ut på en andel av 35-40 procent. Nya dieselbilar uppfyller de strängare Euro 6 kraven och flertalet har AdBlue teknik som kraftigt reducerar kväveoxidutsläppen. Dessutom bidrar ökad inblandning av biodrivmedel i diesel, som HVO, till att minska klimatutsläppen, säger Mattias Bergman.
Andelen gasbilar på bilmarknaden är fortsatt låg, mindre än en procent hittills i år. Efterkonverterade gasbilar får inte klimatbonus enligt dagens regelverk. Denna felaktighet i regelverket bör snarast rättas till så att gasbilar får klimatbonus oavsett om de är efterkonverterade eller inte. Gasbilarna är en viktig del för att vi ska nå klimatmålen, säger Mattias Bergman.
- Nyregistreringarna av lätta lastbilar minskade med 24,7 procent, jämfört med mars förra året som var den näst bästa marsmånaden någonsin för lätta lastbilar. Det var väntat med en nedgång med tanke på de mycket höga registreringarna under första halvåret inför ikraftträdandet av Bonus-malussystemet, som innebar en kraftig höjning av den årliga fordonsskatten under de tre första åren. Minskade bostads-investeringar påverkar också efterfrågan på lätta lastbilar. Antalet eldrivna lätta lastbilar har hittills i år tredubblats och andelen eldrivna lätta lastbilar är drygt tre procent under det första kvartalet. För att den positiva utvecklingen för eldrivna lätta lastbilar inte ska motverkas måste förordningen om klimatbonus ändras så att dessa fordon kan registreras med t.ex. inredning för hantverkare och fortfarande omfattas av klimatbonus. Tunga lastbilar över 16 ton, som inte har påverkats av Bonus-malussystemet, ökade med 15,7 procent i mars. Det visar på en fortsatt bra konjunktur och god efterfrågan på transporter, avslutar Mattias Bergman.