Flera tillverkare satsar på nya dieslar
Tongångarna i branschen de senaste åren har gett sken av att tillverkarna nu vänder dieselmotorn ryggen. Det är inte riktigt sant, inte ännu i alla fall.
Vi har tidigare rapporterat om att Opel och Renault nyligen presenterat nya dieselmotorer, och Renaults nya dieselspisar har också hittat ned i motorrummet på Qashqai och X-Trail.
Även Honda har nyligen tagit fram en ny dieselmotor till Civic.
På bilmässan i Geneve tidigare i år presenterades flera dieselnyheter:
Mazdas nya mellanklass-suv CX-30, som lanseras snart, får en nyutvecklad 1,8-liters dieselfyra och den motorn erbjuds även i nya Mazda 3.
Nya Peugeot 208 erbjuds med en nyutvecklad dieselmotor. Det gäller även för nya generationen Renault Clio, som får en av Renaults nya dieselspisar som ett valbart motoralternativ.
Renault och Peugeot är också tydliga exempel på att talet om att dieselmotorer i små bilar var ett avslutet kapitel. Den sanningen gäller bara för vissa biltillverkare.
Även Volkswagen-koncernen har trots dieselskandalen lanserat en helt ny och kraftfull V8-diesel som ger 421 hästkrafter och ett vridmoment på monstruösa 900 newtonmeter.
Flera av de nya dieselmotorerna har också visat sig ha riktigt låga utsläpp. Ett sådant exempel är Mercedes nya 4-cylindriga dieselmotor med beteckningen OM654. När den tyska bilistorganisationen ADAC nyligen mätte de faktiska avgasutsläppen så fick man ett mätresultat som visade att halten kväveoxider (NOx) i bilens avgaser var noll mikrogram. Det var första gången någonsin som ADAC mätt upp avgaser utan spår av NOx.
12 av de totalt 13 dieselbilarna som ADAC mätte avgasutsläppen hos låg ordentligt under gränsvärdena för max tillåtna halter av olika utsläpp.
De japanska tillverkarna Toyota, Mitsubishi, Subaru och Suzuki har meddelat att man är i full färd med att avveckla dieselmotorn.