23948sdkhjf

Självkörande minibussar kan lösa parkeringsproblem

Nu startar andra fasen i försöken med självkörande minibussar i Göteborg. Under sex månader kommer två bussar att rulla på Lindholmen där Sveriges högsta byggnad, Karlatornet, nu är under uppförande och där en stor del av Sveriges fordonsutveckling sker.

– Självkörande bussar kan vara en av lösningarna på trafikutmaningarna i våra allt mer förtätade städer – och ger förutsättningar för en ny och mer hållbar stadsutveckling, säger Oscar Enerbäck på forskningsinstitutet RISE som leder projektet.

Den första delen i projektet S3, Shared Shuttle Services, med självkörande bussar i Göteborg genomfördes i fjol på Chalmers i Johanneberg och avslutades vid jul.

Det fortsätter nu i och kring den framväxande Karlastaden och Lindholmen Science Park, Göteborgs mest kunskapsintensiva och expansiva område. Cirka 25 000 människor tillbringar dagligen sin tid här: medarbetare vid internationella företag och nationella myndigheter, studenter, forskare och allt fler boende. En fortsatt kraftig expansion kommer att innebära ännu fler människor på området.

Byggexpansionen på Lindholmen tar allt större ytor i anspråk och parkeringsplatser försvinner.  

– För ett hållbart samhälle behöver kollektivt resande prioriteras och bilparkeringen ska kanske inte vara närmare än busshållplatsen. Vi vill nu visa hur de självkörande bussarna kan bli en smidig lösning på den sista delen av resan, säger Oscar Enerbäck.

De självkörande minibussarna är gratis att åka med. Under den sex månader långa testperioden kommer även parkeringsavgifterna vid ändhållplatsen på Polstjärnegatan, en knapp kilometer från hjärtat av Lindholmen Science Park, att reduceras för att uppmuntra bilister att parkera där.

– Vi vet att bilen är viktig för många för att få vardagen att fungera, säger Maria Stenström, VD på Göteborgs Stads Parkering AB. När tillgången till parkeringsplatser minskas kan självkörande bussar, som tar våra kunder från en parkering en bit bort, vara ett komplement som ökar tillgängligheten i staden.

Bussarna går i skytteltrafik alla vardagar mellan klockan 7.00 och 18.00. Ansvarig för driften är, precis som på Chalmers under fjolåret, det danska företaget Autonomous Mobility.

– Vi vill fortsätta visa att självkörande fordon är säkra och bekväma, säger Peter Sorgenfrei, VD på Autonomous Mobility. Här får vi dessutom möjlighet att lära oss ännu mer om hur man kör i blandad trafik.

S3 är en del av regeringens samverkansprogram ”Nästa generations resor och transporter” och finansieras till delar av Vinnova genom Drive Sweden.

Projektets första del på Chalmersområdet omfattade totalt 1 500 bussresor genomförda från början av maj till slutet av december i fjol. I en undersökning säger cirka sju av tio, 69 procent av de svarande, att detta sätt att transportera sig var både användbart och effektivt.

Shared Shuttle Services - självkörande minibussar på Lindholmen i Göteborg – fakta:

Rutt: Två minibussar trafikerar sträckan Polstjärnegatan, Stenbocksgatan, Gamla Ceresgatan, Plejadgatan, Lärdomsgatan, Diagonalen och tillbaka. Pris för att åka med: Resan är gratis. Parkeringsavgifter Polstjärnegatan: Priset för parkeringstillstånd är under testperioden reducerat till 400 kronor per månad, jämfört med 800 kronor för övriga Lindholmenområdet. Även avgiften för besöksparkering är reducerad. Tidtabell: Skytteltrafik alla vardagar klockan 7.00-18.00. Bussmodell: Arma byggd av det franska bolaget Navya. Vikt och storlek: En minibuss som väger 2 400 kg, och är 4,75 m lång, 2,65 m hög och 2,11 m bred Maxhastighet i Göteborg: 20 km/h. Antal passagerare: 11 sittande passagerare, inklusive föraren som ska kunna hantera eventuella hinder som finns i bussens färdväg och svara på frågor från passagerarna. Räckvidd: cirka 10 mil eller 8 h körning. Miljövänlighet och hållbarhet: Bussarna är eldrivna, låter mindre än vanliga diesel- eller gasbussar och släpper inte ut avgaser där de kör. Det skapar möjlighet till en ny typ av stadsutveckling när behovet av centrala parkeringsplatser minskar. Internationellt använd: Bussmodellen trafikerar i dagsläget sträckor ibland annat Frankrike, USA, Schweiz och Australien.

 

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081