23948sdkhjf

Så mycket lägre serviceintäkter ger elbilar

Det krävs service på tre elbilar för att generera samma intäktsnivå som för service på en vanlig bensin- eller dieselbil. Det erfar man på Nissan i Norge.

Nissan är en av de tillverkare som har sålt flest elbilar i Norge och många av de elbilar som rullat längst och i flest år på de norska vägarna är Nissans elbilar. Nu delar Nissan i Norge med sig av sina erfarenheter av elbilarnas servicebehov.

– Vår erfarenhet är att en återförsäljare behöver göra service på tre elbilar för att komma upp i samma omsättning och intäkter som för service på en jämförbar bensin- eller dieselbil. Det säger Nissans eftermarknadschef i Norge, Håkon Åmotsbakken, till norska tidningen Motorbransjen.

På Motorbranschens Riksförbund har man en liknande uppfattning om kostnadsbilden:

– Vår bild, efter att ha titta på det här tillsammans med vår norska systerorganisation, är att det är någonstans kring 40 till 45 procents lägre serviceintäkter på en elbil än en vanlig bil med förbränningsmotor, säger MRF:s vd Tommy Letzén.

Hans recept för att öka serviceintäkterna både från elbilar och konventionella bilar, är att ta mer betalt för digitala tjänster:

– Vi måste som bransch bli duktigare på att ta betalt för de digitala tjänsterna. I dag tar vi inte betalt för en del av den typen av tjänster. Om en kund kommer in och till exempel säger att det är något fel eftersom han inte får upp sin Spotify-spellista på displayen så lägger verkstaden inte sällan ned massor med tid på att hjälpa kunden. Inte sällan kommer man fram till att felet beror på att kunden behöver uppdatera sin telefon, och så hjälper man kunden med det. Och här måste vi bli bättre på att både erbjuda kunden hjälp och börja ta betalt för den här hjälpen, förklarar Tommy Letzén.

Elbilarnas batterier har också visat sig vara mycket hållbara och långlivade. Batterierna har ofta kvar nästan all sin kapacitet även när bilen rullat över 10000 mil, säger Håkon Åmotsbakken.

– De som trodde elbilar skulle ha en kortare livstid än fossila bilar har nog misstagit sig. Säger Håkon Åmotsbakken.

Nissans erfarenheter av den norska marknaden är också att elbilarna hittills varit mera skadedrabbade än andra bilar, berättar Håkon Åmotsbakken.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079