Bilägarna ”körs över” av försäkringsbolag och biltillverkare
Bilägarna styrs av biltillverkare och försäkringsbolag och möjligheten att själva välja verkstad minskar genom att försäkringsbolagen bestämmer vilka skadeverkstäder som får utföra reparationerna. Det framgår av en ny rapport från Konkurrensverket.
Försäkringsbolagen styr reparationerna till auktoriserade märkesverkstäder. Detta hämmar fristående verkstäders möjligheter att konkurrera. Även biltillverkarna och deras generalagenter bestämmer allt mer över bilarna efter köpet.
Vid köp av en ny personbil ingår en treårig så kallad vagnskadegaranti, en försäkring för endast vagnskada som generalagenten tecknat med ett försäkringsbolag. Bilköparen kan under denna tid inte själv välja försäkringsbolag för vagnskada på samma sätt som för till exempel trafik- och halvförsäkring. Bilköparen får inte ens veta vad vagnskadegarantin kostar, mer än att självrisken är hög.
– Bilköparna har ingen möjlighet att själv välja försäkringsbolag när det gäller vagnskadegarantin. Det är tvärt emot vad som sker i samhället i övrigt då konsumenterna får alltmer valfrihet, säger Konkurrensverkets ställföreträdande generaldirektör Karin Lunning.
-Det är med mycket stor glädje som vi från SFVF ser att vårt arbete tillsammans med våra medlemmar har burit frukt, säger Bo Ericsson vd för SFVF. Under de få år som SFVF har varit verksamt, har jag Ulf Stefansson och ett antal av våra medlemmar arbetet för att det ska vara konkurrens på lika villkor. För första gången i mitt arbetsliv känner jag att nu har SFVF varit med och bidragit till en markant förändring och förbättring. Det är märkligt att bilbranschen, jämfört mot vad som sker i samhället i övrigt, inte har gett bilägare valfrihet, avslutar BoEricsson
I den ny rapporten har Konkurrensverket bland annat granskat bilförsäkringar. Ofta är försäkringen knuten till bilmärket. Och vid skada är det försäkringsbolaget som bestämmer vilken verkstad som ska laga bilen – och till vilken kostnad.
– Vid köp av ny bil ingår ofta ett paket av tjänster som försäkring, service och finansiering. Möjligheterna att välja själv minskar. Den bilden förstärks också då allt fler hyr bilarna med leasingavtal, inklusive dessa tjänster, i stället för att köpa bilen, säger Karin Lunning.
Svenska bilar är försäkrade i högre grad än de är i andra länder. I Sverige finns som i andra länder bland annat en obligatorisk trafikförsäkring, men den vagnskadegaranti som ingår i nybilsköpet finns inte i andra länder. I rapporten förs resonemang kring hur detta påverkar konkurrensen och konsumenternas valfrihet.