23948sdkhjf

Han vet hur man hamnar högst upp på Google

Marknadsföring som inte kostar en krona, men ändå ger avtryck på nätet? Vi har bett ABS Wheels marknadschef Jorge Castro förklara hur man kan lyckas med sin marknadsföringsstrategi.

När jag sökte på ordet ”fälgar” på Google i dag hamnade ABS Wheels högst upp på träfflistan. Hur lyckas man med det?
– Det är flera olika saker man måste jobba med. Vi jobbar mycket med att synas på nätet. Vi syns till exempel en hel del på internetforum. Ett exempel är sajten Familjeliv. Det kan till exempel vara någon som ställer frågan där, om när man ska byta från vinterdäck till sommardäck.

Hur hittar du de här diskussionstrådarna där ni går in och interagerar?
– Jag har digitala verktyg där jag kan gå in och hämta data från olika sajter. Sedan kan man också ha automatiska bevakningar på nätet, där man har ett antal nyckelord som sökmotorn bevakar och sedan skickar en regelbunden rapport med sökresultat.

Ni satsar också mycket på dem som besöker er hemsida. Hur gör ni det?
– Man måste ta reda på vad besökarna gör när de kommer in på hemsidan. Man kan till exempel titta på vilka produkter de klickar på och vilka av dessa produkter som de stannar längre på innan de klickar sig vidare.

Vilka webbverktyg behöver man för att kunna se detta?
– Du har till exempel Google Analytics, sedan finns Hotjar – det är gratis. Har du en större sajt finns det även betalversion av Hotjar.

Varför är det så viktigt att ta reda på vad besökarna på webbsidan gör?
– Genom att ta reda på besökarnas beteende på hemsidan så får du reda på mer om företagets kunder, och om presumtiva kunder. Det är ungefär som att ha en kamera i butiken som spanar på kunderna. Om du till exempel ser att många av besökarna klickar på en viss typ av produkter eller tjänster så kan du också lyfta fram dessa på hemsidan.

Hur använder ni sociala medier som Facebook och Twitter i er marknadsföring?
– Vi gör mycket meemes. Ett exempel på en meeme är att man tar en rolig bild, skriver en rolig text till den och postar den på till exempel Facebook. Vi får många likes när vi lägger ut meemes. På Twitter är vi lite mera seriösa. Om det till exempel är någon där som lagt ut en status om att han köpt nya sommardäck, så går vi in och kommenterar med ”Grattis! Vad kul!” Och på så sätt hamnar vi på den personens flöde. För han har ju sina följare som sedan ser oss i flödet.

Du har också gjort poddradio, där du intervjuat några chefer i branschen. Hur gynnar denna typ av marknadsföring ABS Wheels?
– Det är varumärkesbyggande för oss. Att kunderna kan se att vi får samtala med chefer och nyckelpersoner i branschen ger oss auktoritet. Podden är tiominuters samtal med personen om vem han eller hon är och vad de gör på sitt jobb. Autopodden sprider vi till våra kunder via Spotify.

Du jobbar också just nu med att sjösätta en sajt som heter Antimobbning.se. Hur blir detta marknadsföring för ABS Wheels?
– Tanken med sajten är att lära ut kunskap om mobbning, där branschen är med. Vi tycker att det är angeläget att jobba mot mobbning, som är ett stort samhällsproblem. Vi ville också ena branschen kring ett problem som vi tillsammans jobbar för att bekämpa. Så jag jobbar nu med att få med ett antal samarbetspartners i det här projektet. En positiv bieffekt med att jobba mot mobbning är förstås också att det är bra reklam för vårt företag.

Ge exempel på en riktigt bra marknadsföringsaktivitet ni gjort på sistone.
– Vi tog kontakt med Anders Adali, en före detta yrkeskriminell som under 90-talet var ökänd i den undre världen. Vi filmade Anders medan han visade handgripligen hur proffstjuven oskadliggör fälgens stöldskydd – låsmuttern. Vi spred filmen till våra kunder och på sociala medier och gensvaret och uppmärksamheten blev enormt.

Så lyckas du med din e-handel – 5 tips från ABS Wheels
1.
Jobba med hemsidans innehåll och utseende
2. Mobilanpassa hemsidan
3. Ha bra och högupplösta bilder på hemsidan
4. Var aktiv på sociala medier och dela med dig av t.ex tips och tricks
5. Ha ett brett produktutbud

FAKTA ABS Wheels
En av Sveriges största fälgleverantörer, med egen webbutik. Företaget samarbetar även med en rad verkstäder runt om i landet dit kunderna kan få sina däck och fälgar levererade och monterade. Har även egna fälgar under eget varumärke som distribueras via www.abswheels.se

OM Jorge Castro: Finalist som årets marknadsförare 2018. Blev i år utsedd till en av Sveriges 101 supertalanger av tidningen Veckans Affärer. Skriver just nu på en bok om digitala plattformar. Boken lanseras 2021.

Kommentera en artikel (7)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.156