Porsche Taycan laddar 10 mil på fem minuter
Så har då Porsche äntligen presenterat sin Taycan för världen, en lansering som åtföljts av höga förväntningar. Många har visat intresse och till och med lagt handpenning på bilen, redan innan några specifikationer varit kända.
– Tittar vi bara i Stockholm i dag har vi ungefär 200 som lagt handpenning, säger Andreas Strid, märkeschef för Porsche-verksamheterna i Stockholm i samband med lanseringen.
Specifikationer finns det förstås gott om och prestanda är bedövande. Eller vad sägs om 761 hästkrafter, över 1 000 Nm och 0–100 km/h på 2,8 sekunder? Porsche Taycan Turbo S överträffar nästan alla bensinbilar som märket någonsin producerat. Även den lite mildare Taycan Turbo, utan S, lovar att bräcka det mesta med sina 680 hästkrafter.
Och det där med Turbo, det är bara för att markera att det handlar om en toppmodell. Det har förstås ingenting att göra med avgasdrivna kompressorer. Taycan har ju inga avgaser.
Andra siffror som kan vara värda att nämna är batterikapaciteten på 93 kilowattimmar, räckvidden på 450 kilometer WLTP och laddningskapaciteten på upp till 270 kilowatt. Den innebär att man kan toppa upp tio mils räckvidd på fem minuter och det åstadkommer man med hjälp av att högspänningssystemet håller hela 800 volt, dubbelt upp mot konkurrenterna.
Två permanentmagnetssynkronmotorer, en fram och en bak, står för framdriften och den där bak har till och med en tvåväxlad automatlåda. Bilen är därmed fyrhjulsdriven och den har också både luftfjädring och fyrhjulsstyrning.
Även om profilen påminner om Porsche 911 är Taycan en fyradörrasbil med ett, enligt uppgift, fullt användbart baksäte. Man sitter lågt, även i baksätet, och har inte mindre än fem olika skärmar att titta på. En av dem är enkom ägnad passagerarna.
Prislistan börjar på 1,7 miljoner kronor för Porsche Taycan Turbo och den något hetare Turbo S listas för 2 080 000 kronor. De första bilarna når svensk mark i början av nästa år. Billigare instegsmodeller väntas senare.