23948sdkhjf

Blocket öppnar för annonser från Wayke

Bilannonssajten Wayke startade som en reaktion på Blockets dominans på marknaden. Nu börjar de båda konkurrenterna samarbeta.

När Scania Volkswagen Återförsäljarna och Svenska Volvohandlarföreningen med stöd av Motorbranschens Riksförbund MRF gick samman och startade bilannonssajten Wayke, som lanserades 2017, var den en direkt konkurrent till marknadsdominerande Blocket.

Flera av de största bilhandlarna valde också att lämna Blocket för att annonsera exklusivt hos Wayke. Men bojkotten blev i många fall kortvarig och i dag har många av avhopparna återvänt till Blocket.

Nu har Wayke också öppnat upp för att låta "sina" handlare publicera sina annonser inte bara på den egna annonssajten, utan också hos konkurrenten. Det rapporterar DI Digital.

– Jag kan förstå att det är lite överraskande, men det här handlar inte alls om att vi ger upp. Vi kommer fortsätta utveckla Wayke som marknadsplats, den ska vara högst relevant och intressant för konsumenten, och kan nu samtidigt ge våra bilhandlare en bättre räckvidd. Det finns ingen motsättning i det hela, säger Martin Fransson, vd på Wayke, till Di Digital

Det handlar om att man som handlare inte längre ska behöva använda Blockets administrationsverktyg för att publicera annonser, utan kan göra direkt från Wayke.

– Bilhandlare kommer att kunna välja om de också vill publicera sina annonser på Blocket framöver, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Blocket, till Motormagasinet.

Det är i det system där bilhandlarna administrerar sina annonser på annonssajten Wayke som man nu också kan välja att publicera sina annonser på Blocket. Liknande system använder Blocket redan i dag för arbetsfordon och för bostäder.

– Nu öppnar vi upp med Wayke här, det är ett steg för att hjälpa bilhandlarna, säger Tero Marjamäki.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093