Ledare #28: Omvärlden styr vår verksamhet
Kina är med bred marginal världens största bilmarknad, mer än dubbelt så stor som tvåan USA. De senaste åren har den kinesiska marknaden varit en kassako, en till synes omättlig jätte som slukat allt man serverat. Men sötebrödsdagarna är över. Bilförsäljningen har rasat 13 månader i rad.
Anledningarna är flera, bland annat en allmän avmattning av den kinesiska ekonomin och, förstås, det pågående handelskriget mot USA där kombattanterna kastar nya tullsatser på varandra.
Till Ekot säger fordonsanalytikern Martin Cardell på Ernst & Young att det kan slå hårt mot Sverige och då inte minst det industrikluster som är samlat kring Volvo Cars i Västsverige. Färre sålda bilar i Kina betyder färre arbetstillfällen i svensk verkstadsindustri.
Det är inte det enda mörka moln som tornar upp sig på den tills alldeles nyligen ganska ljusa himlen. I Storbritannien hänger Brexit som en våt filt över bilindustrin och så sent som i dagarna kring månadsskiftet meddelade Toyota att man tänker hålla sina brittiska fabriker stängda dagen efter utträdet den 31 oktober. Honda har redan tidigare sagt att man kommer att överge öriket, oavsett vad som händer med Brexit, och Nissan bromsar sina investeringar. Alla har de enorma produktionsanläggningar där som matar Europa med bilar.
Allt det här sker samtidigt som vi står inför ett av de mest omvälvande teknikskiften som bilismen upplevt: elektrifieringen. Vare sig du vill det eller inte kommer morgondagens bilar att drivas av batterier snarare än bensin och det beror i hög grad på just Kina. Även i recession är bilmarknaden så stor att vad de väljer att satsa på påverkar resten av världen. Och i Kina har man sagt att man ska förbjuda bensin- och dieseldrivna bilar så fort man kommit på hur det ska gå till.
Men det betyder också att biltillverkarna står inför enorma utvecklingsutmaningar och de investeringar som lär krävas i nya plattformar och elektrifierade drivlinor kommer att tömma kassakistorna. Fler biltillverkare kommer att slå sig samman. Några kommer att gå under.
Och där står vi, den svenska eftermarknaden, och bekymrar oss om hur vi ska få tag på rätt kompetens till verkstaden. Om det nuvarande världsklimatet håller i sig lär vi snart få mycket mer att tänka på. En avmattad världsekonomi leder till att vi alla kommer att hålla hårdare i plånboken och det stundande teknikskiftet kommer inte bara betyda att oljebyten blir ett minne blott på verkstaden. Det kommer också att föra med sig helt nya kompetenskrav på hur man hanterar allt från högspänningselektronik till avancerad mjukvara. Det enda som kommer vara som vanligt är att bakbromsarna rostar, mer så i framtiden när elmotorn gör det mesta av bromsandet. Så fundera över ditt rekryteringsbehov för morgondagen, men behåll svarven i verkstaden.