Amerikanska hjälpstartare siktar på Sverige
Hjälpstartaren studsar i golvet så att det skallrar i kaffekopparna på cafébordet. Så demonstrerar Martin Rapp att den är tuff nog att tåla det mesta, till och med att kastas golvet på ett café.
Hjälpstartaren kommer från The Noco Company, eller bara Noco, och är en av företagets produkter inom batteriladdare och hjälpstartare.
– Vår range omfattar sex boosters, eller hjälpstartare, från den minsta som startar motorcyklar, båtmotorer och små bensinbilar, till den största som levererar 20 000 ampere och kan starta gruvtruckarna i Aitik, säger Martin Rapp som är företagets försäljningschef i Norden.
Det som är lite speciellt med just Nocos hjälpstartare är att de använder litiumpolymerbatterier, snarare än konventionell blysyrateknik.
– Vi har egentligen inte jättemånga konkurrenter som har hjälpstartare med litiumbatteriteknik. Och de andra, de är byggda som ett powerpack, alltså som man laddar mobiltelefoner med, men med möjlighet att starta en bil. Så en sådan kommer att starta en bensinbil i 5–10 plusgrader. Men en större dieselmotor i minusgrader, det är bara att glömma, förklarar Martin Rapp.
– Vi har gjort tvärt om. Vi har utvecklat vår produkt bara för att starta en bil. Det finns ett USB-uttag också för att ladda mobiltelefoner, men det är inte vad det här batteriet är designat för.
Dessutom har man en rad patent på säkerhetsteknik i hjälpstartarna, bland annat för att undvika kortslutningar.
– Det betyder att det går det att sätta ihop klämmorna, utan att det sprakar. Produkten levererar varken spänning eller ström när den är påslagen. Det enda man får är en felindikation, säger Martin Rapp och demonstrerar genom att koppla ihop klämmorna när hjälpstartaren är påslagen.
– När man sedan försöker starta motorn går det en signal till boostern. Då levererar den all sin kraft. Direkt. Pang. Och då startar bilen.
Företagets batteriladdare är, precis som hjälpstartarna, robust byggda med lite speciella funktioner.
– Det som är unikt med våra produkter, det är att vi har möjlighet att ladda både 12 och 24 volt och även litiumjonbatterier. Så man behöver inte köpa flera olika laddare för att ladda olika fordon eller batterityper.
I USA, och i många andra delar av världen, är The Noco Company välkända och en av de största aktörerna inom sin nisch. Men på den europeiska marknaden har man bara funnits i fem år och först nu har man representation i Norden.
– Det har gått ganska fort framåt och vi kommer att komma ut hos flera kunder och återförsäljarnät under hösten och vintern.
Men de långsiktiga målen är högre ställda än så:
– Vi är ett globalt företag, vi är en av de största i USA. Så varför inte i Europa? Vår målsättning är att bli störst i Europa, avslutar Martin Rapp.