23948sdkhjf

Ny kalkyl: Elvägar billig metod för fossilfrihet

Trafikverket har tagit fram en kalkyl som visar att elvägar kan vara ett relativt billigt sätt att gå mot fossilfriheten. De två befintliga elvägarna som byggts på test har gett goda resultat och man arbetar för att kunna lägga fram ett förslag till nästa infrastrukturplan 2022.

Planen för ett fossilfritt samhälle kan för många kännas omöjlig, men Trafikverket kan ha kommit på en lösning för en stor del av trafiken. De har i uppdrag att ta reda på hur man kan minska koldioxidutsläppen från framför allt tung godstrafik på vägarna i Sverige.

Nu har de därför tagit fram en kalkyl som visar att elvägar kan vara lönsamma – om man bygger tillräckligt stort. Det krävs, enligt kalkylen, minst 150 mil elvägsnät för att det skulle bli lönsamt. Och bygger man 300 mil, på vägar där tung godstrafik kör mycket, skulle koldioxidutsläppen från just tunga fordon minska med runt 50 procent.

Det skulle dessutom kunna möjliggöra mindre batteripack på lastbilar, Jan Petterson, programchef för Trafikverkets program Elvägar.

En sådan investering skulle kosta 50 miljarder kronor, vilket kan jämföras med höghastighetsbanan Stockholm–Göteborg–Malmö som kostar minst 230 miljarder kronor.

2016 byggdes en elväg på en sträcka i Sandviken med luftledningsmetoden och 2018 byggdes en utanför Arlanda med markskenelösningen. Det planeras ytterligare elvägar i Lund och utanför Visby, där den senare ska vara trådlös.

Alla är temporära testanläggningar som ska användas för att analysera information vi får från dem. Vi ser redan nu att tekniken fungerar, men vi behöver analysera vidare, bland annat drift och underhåll, livslängd, önskad storlek på batterierna i fordonen, säger Jan Pettersson.

Vidare planerar Trafikverket att lägga fram ett förslag på ett första steg av utrullning av elvägar till nästa infrastrukturplan 2022.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093