Nyutvecklad brandfilt kan kväva elbilsbränder
Elbilsbränder kan vara särskilt problematiska att släcka. Problemet är att fulladdade litiumjonbatterier har ett väldigt högt energiinnehåll och ett skadat batteripaket kan dessutom börja brinna spontant timmar efter att man tror att faran är över.
Lösningen kan vara att sänka batteripaketet, eller hela bilen, i vatten, eller täcka hela fordonet i sand. Men ofta har man helt sonika låtit bilarna brinna upp.
Nu har det norska företaget Bridgehill Innovation i Larvik utvecklat en brandfilt av mineralet kvarts som klarar av att kväva en elbilsbrand. Det rapporterar danska motormagasinet.dk. Filten kan enligt företaget tåla mycket högre temperaturer än vanliga brandfiltar.
– Våra filtar används i dag av 60 procent av Norges brandstationer och är förutom elbilar en idealist lösning för bilverkstäder, parkeringsgarage, färjor, bensinstationer, räddningstjänster och en rad andra områden, säger Michael Meisnow, marknadschef på danska Hjerte112, som är dansk importör för brandfilten.
För mer information, läs artikeln på motormagasinet.dk.