Ledare #31: Brexit utan avtal ger fordonsbranschen skrämselhicka
Alldeles nyss såg det ju så bra ut, men hösten har stormat in med mer mörker än vanligt. Bilförsäljningen föll i hela Europa under augusti. Totalt sjönk antalet registreringar med 8,4 procent, och krisdrabbade Nissan tog priset med ett fall på hela 47,5 procent.
Samtidigt sjönk det tyska industri-inköpschefsindexet till 41,4, den lägsta nivån på tio år. Euron och kronan föll. "Industrisiffrorna är helt enkelt usla. All osäkerhet kring handelskrig, utsikterna för bilindustrin och brexit paralyserar orderböcker, och september såg den värsta månaden från sektorn sedan finanskrisen i mitten av 2009", sade Markit-ekonomen Phil Smith i samband med att siffrorna släpptes.
Brexit, ja. Det brittiska utträdet ur den Europeiska Unionen och Europeiska ekonomiska samarbetsområdet EES är fortfarande en öppen fråga, bisarrt nog, och fortfarande vet ingen hur det ska gå när britterna kapar banden den 31 oktober. En avtalslös, "no deal" brexit är alltjämt en möjlighet, i alla fall om premiärminister Boris Johnson får som han vill.
Rädslan för en avtalslös brexit fick Europas ledande representanter för fordonsbranschen att gå ut i ett gemensamt uttalande och varna för de katastrofala konsekvenserna en "no deal" skulle få. Till att börja med skulle man gå från fri handel inom unionen, till att Världshandelsorganisationen WTO:s allmänna regler, utan tillämpning av förmåner, skulle träda i kraft. Vips har man sex miljarder euro i tull på bilar och lätta lastbilar.
Och då har vi inte ens börjat tänka på bildelar. Enligt branschorganisationen Fordonskomponentgruppen, FKG, skulle en avtalslös brexit ha stora direkta och indirekta konsekvenser för svenska leverantörer.
Också på verkstäderna skulle det bli problem, när beställda reservdelar fastnar i tullens nät. Häromdagen fick jag höra av en reservdelsleverantör som tagit saken i egna händer och helt sonika flyttat sin produktion från Storbritannien till Polen. Därmed kommer vi i alla fall inte gå torrt på renoverade, franska bakaxlar.
Men om du har några som helst affärer med Storbritannien brinner det i knutarna. EU-kommissionen skriver på sin hemsida att alla berörda företag måste förbereda sig, fatta nödvändiga beslut och avsluta sina administrativa åtgärder så snart som möjligt för att undvika avbrott i verksamheten. Och om du är beredd att fortsätta göra affärer med Storbritannien, eller kanske bara transportera varor genom landet, måste du se till att ha personal, it-system och tulltillstånd på plats.
Brexit är ett utmärkt recept på att göra en lågkonjunktur djupare än nödvändigt.