23948sdkhjf

SFVF gillar Miljöpartiets förslag om etanol- och gaskonvertering

I Sverige finns idag drygt 50 000 gasbilar och det finns uppskattningsvis metangas för att förse upp till 1 000 000 metangasfordon med drivmedel.

Kapaciteteten går att öka ytterligare med mer produktion av metan från gödsel, slam eller matavfall. Verkstadsbranschen kan konvertera 50 bilar per mekaniker och år.

Vi kan konvertera bilar från årsmodell 2010 vilket betyder att 800 000 bilar kan konverteras till metangas, säger Bo Ericsson som är vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF.

Det leder i sin tur till att branschen kan och kommer nyanställa för att ställa om snabbare till miljövänligt drivmedel.

– Ge fordonsägare möjlighet till ROT-avdrag eller ett statligt stöd på 20 000 kr per fordon, avslutar Bo Ericsson. Vi från fordonsbranschens sida är beredda att ställa oss bakom Per Bolunds (mp) förslag om en premie för konvertering av bensinbilar till etanol eller gas.

Fakta:

  • En snittbilist som kör 12 000 km/år och om bilen drivs med bensin och drar 0.7 l/milen, släpper den ut 187,6 g.

  • En snittbilist som kör 12 000 km/år och om bilen drivs med metangas och drar 0.7 l/3Nm* (kubikmeter)/milen, släpper den ut 28 g CO2 per km.

(Källa: http://www.utslappsratt.se/berakna-utslapp/berakning-av-utslapp-fran-bilar/)

*Biogasförbrukning anges normalt sett inte som liter per mil. I stället talar man om normalkubikmeter per mil, Nm3/mil.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.086