Tysk förädlingsfirma säljer armébilar i bulk
Lorinser, det är en av de där typiskt tyska trimfirmorna som till vardags spikar plastbitar på Mercedesmodeller för att få dem att se mer spektakulära ut, och sedan tar rundligt betalt för besväret.
Men Lorinser är ändå inte riktigt som de andra. Företaget startade som en helt vanlig bilhandlare och sedan 1935 har man haft Mercedes-Benz på programmet. Förädlingsaffären, den liksom växte fram som en sidoverksamhet under 1970- och 80-talen.
Och alltjämt säljer man bilar i anläggningen i Waiblingen. Till exempel har man fått in en hel näve Mercedes G-klass i militärt utförande som man nu ska kränga vidare. Eller, strikt sett är det inte fråga om Mercedes, utan om Puch G. Men det är samma bil om än med annat namn.
Bilarna kommer från den schweiziska armén och är tillverkade mellan 1990 och 1996, med lång hjulbas, 2,3-liters bensinfyra och fyrväxlad automatlåda. De flesta är öppna med sufflett och åtta sittplatser, men några har hard top och någon slags skåpinredning med bord, hyllor och två stolar.
Med ett miltal på mellan 4 500 och 20 000 har Lorinser satt prislappar på mellan 15 200 och 19 500 euro per bil.
Men Lorinser vore förstås inte Lorinser om man inte också erbjöd ett förädlingspaket, för de som inte tycker att en G-klass i militärutförande är tuff nog. Lorinser erbjuder sig att efter karossrenovering lackera bilen i någon välvald kulör, montera led-arbetsljus, vinsch och säten med Lorinser-loggan på nackstöden. Allting krönt med 16-tums off road-hjul.
Då har förstås prislappen svällt. Prislistan för ett komplett Lorinser-konverterat fordon startar på 50 000 euro. Kanske kan man nöja sig med mattgrön lack och plåtfälgar trots allt.