Ledare #12: Skadan är redan skedd
På måndagen den 16 mars presenterade regeringen tillsammans med samarbetspartierna i januariavtalet en krisplan som ska hjälpa svenska företag att ta sig igenom coronakrisen, utan att gå omkull. En rad åtgärder skulle fungera som kryckor åt ett vacklande näringsliv, som korttidspermitteringar, statligt sjuklöneansvar och anstånd med skatteinbetalningar.
Paketet kompletterade andra, redan tidigare framlagda åtgärder, inte minst Riksbankens frikostiga lån till Sveriges företag om en halv biljon kronor.
Men skadan är redan skedd. Viruset grasserar, men det är inte regeringens fel. Det är virusets fel. Eller kanske myrkottarnas, de som man tror var de överförde viruset till människan. Hur som helst har det lett till att Ford har bommat igen sin megafabrik i Valencia, att Renault stängt tolv europeiska fabriker, att PSA-gruppen släckt lyset i samtliga anläggningar i Europa och att Fiat Chrysler inte bara fått låsa dörren hemma i Italien, utan också i fabrikerna i Serbien och Polen.
Ferrari, Lamborghini, Michelin och Brembo, alla håller coronastängt. Mercedes försökte hålla igång sin transportbilsfabrik i spanska Gasteiz, men de anställda sittstrejkade i protest mot smittorisken.
I Storbritannien förhandlar regeringen med bilindustrin om att ställa om produktionen till att tillverka respiratorer, så kanske kommer patienterna att få hjälp att andas med utrustning från Rolls-Royce.
Stängningarna får naturligtvis enorma efterverkningar och börserna världen över har redan kraschat. Oräkneliga sparmiljarder har gått upp i rök. David Leggett vid analysföretaget GlobalData varnar inte bara för störningar i leveranskedjorna. Han ser också framför sig minskad efterfrågan på nya bilar, på grund av betydande osäkerhet kring hushållens ekonomiska utsikter.
På vår egen nivå har vi mest varit oroliga för att reservdelsleveranserna från Kina inte ska räcka till. Men nu när de öppnar sina fabriker igen stänger vi här hemma ner vårt samhälle och Sveriges Fordonsverkstäders Förening varnar för att verkstäderna inte ska hinna med den korta och intensiva däckskiftessäsongen. För hur skulle det kunna gå till, när fordonsägarna håller sig borta på grund av smittorisk och personalen permitterats, eller stannat hemma för att ta hand om barnen som måste stanna hemma från skolan?
Så just nu byggs inga bilar. Ingen vill heller köpa några bilar, eller byta olja eller däck. Hela fordonsbranschen står still och ännu vet ingen hur länge den kommer att göra det. Allt beror naturligtvis på hur epidemin utvecklas, och hur regeringar, myndigheter och världsekonomin i stort reagerar på det under de närmaste veckorna. Allt på grund av en myrkott med hosta.