Fordonsindustrin ligger i startgroparna
I anslutning till dessa uppgifter väcktes även frågan om att finna en gemensam startpunkt, Exit Corona, som möjliggör en koordinerad uppstart av den europeiska leverantörskedjan.
– Vecka 18, sista veckan i april, var ett diskussionsförslag runt bordet bland deltagarna, men allt styrs naturligtvis av virusutbrottets härjningar samt nationernas och myndigheternas restriktioner i bekämpningen av det, förklarar Fredrik Sidahl, vd för FKG.
Enligt medlemsbarometern är den ekonomiska pressen hård på leverantörsföretagen. Det spås genomgående minskad omsättning och sämre lönsamhet, kanske 30 procent, för 2020 bland respondenterna. Men 70 procent av leverantörerna tror att de kan återhämta sig inom 12 månader. Korttidsarbete eller uppsägning av inhyrd personal är den vanligaste insatsen för att hantera den minskade efterfrågan. 25 procent spår dock att avskedande av egen personal kan också bli aktuellt. När inte hjulen snurrar och kassaflödet nästan uteslutet består av utbetalningar, sprider sig likviditetsproblem bland leverantörerna i virusutbrottets spår. Det görs mycket stora nationella stödinsatser för att hålla industrin under armarna. Skattelättnader är den vanligaste statliga insatsen i Europa enligt Clepas ”Covid-19 Puls check”.