Kvdbil: Corona kraschade exporten och utlöste prisras
Efter den lägsta marssiffran på många år sjönk försäljningen av begagnade bilar i Sverige under första kvartalet 2020. Störst var tappet för exportmarknaden som i mars backade hela 35 procent. Det visar färska siffror från bilförmedlaren Kvdbil.
Nedgången kopplas uteslutande till den pågående coronapandemin som även fått priserna att störtdyka. Mellan januari och mars föll priserna med tolv procent och nådde den lägsta nivån på ett år.
Under 2018 och 2019 sjönk försäljningen av begagnade bilar i Sverige. Nedgången fortsatte under första kvartalet i år då totalt 312 471 bilar bytte ägare, en minskning med 0,7 procent jämfört med motsvarande period i fjol.
Hela tappet kom under mars månad då 6,7 procent färre affärer genomfördes jämfört med i fjol. Försäljningen till utlandet stod för drygt halva nedgången i mars och backade 35 procent. Det här visar utdrag från Bilregistret som Kvdbil sammanställt via Vroom.
– När pandemin slog till på allvar i Sverige bromsades efterfrågan upp bland svenska köpare, utbudet steg och priserna föll, säger Madeleine Fritz, försäljningschef på Kvdbil. Men ganska snart märkte vi att köpare och säljare började hitta varandra igen på lägre nivåer. På exportsidan blev reaktionen betydligt kraftigare och trots att kronan blivit billigare jämfört med euron under krisen ser vi ingen återhämtning. Tuffa restriktioner har minskat rörligheten och gjort det svårare att korsa gränser.
I januari steg priserna på begagnade bilar kraftigt till följd av att nya bilar började beskattas efter den nya tuffare körcykeln WLTP. Prisökningen var störst för bensinbilar som steg hela 15 procent, visar siffror från Kvdbils systerbolag Bilpriser. Men därefter har priserna sjunkit. I mars var Bilprisers månadsindex, där samtliga fordon ingår, ner tolv procent från årsskiftet.
Om man bortser från en tillfällig nedgång under hösten är prisnivån den lägsta på ett år. Samtidigt har lagren hos bilhandlarna successivt fyllts på och ligger på historiskt höga nivåer. I april fanns drygt 22 procent fler bilar än vid utgången av 2018.
Madeleine Fritz menar att en krisande corona-ekonomi tillsammans med välfyllda lager gjort att det svängt till köparens marknad:
– Innan coronapandemin styrdes prisutvecklingen nästan uteslutande av politiska beslut, men nu är det framför allt den ekonomiska utvecklingen som påverkar. Utbudsrekord, försämrad köpkraft och en kraschad exportmarknad har fått priserna att rasa. För den som går i köptankar kan det nu vara bra läge att slå till, säger Madeleine Fritz.
Bland drivmedlen var det endast bensinbilar som tappade i försäljning under första kvartalet. Försäljningen av bensinbilar sjönk med 3 procent medan dieselbilar och bilar som drivs med alternativa drivmedel hade ungefär lika många eller fler transaktioner. Störst ökning stod laddhybrider och elbilar för efter att ha ökat med 60 respektive 66 procent.
– Elbilar och laddhybrider har fortfarande en mycket liten del av andrahandsmarknaden, men ökningen är explosionsartad. Det är en spännande och mycket positiv utveckling eftersom det ger fler bilkonsumenter möjlighet till ett miljömedvetet val, säger Madeleine Fritz.