Verkstädernas situation oklar för 2021
Nybilsförsäljningen rasar för närvarande, som en effekt av coronavirusets härjningar. Bil Sweden har rapporterat ett fall i nybilsregistreringarna med 37,5 procent i april och Vroom har konstaterat vikande siffror på begagnatmarknaden. Jämfört med 2019 föll begagnatförsäljningen i april med mellan 13 och 29 procent.
Det kommer att få följdverkningar för eftermarknaden under de kommande åren. Redan vid låga bortfall på hundratalet servicekunder på grund av minskad nybilsförsäljning hos en fullserviceanläggning kan effekten bli stor.
– Ingen sitter med en kristallkula och kan tala om när coronakrisen är över eller exakt hur det kommer att se ut efter corona i en lågkonjunktur. Men flera analytiker vi pratat med säger att branschens prognos för nybilsförsäljning kan ligga i underkant, säger Jonas Udd, vd på Midland.
Fortfarande innehåller försäljningsstatistiken många nybilar som beställdes innan coronapandemin bröt ut, varför det finns en eftersläpning. Nybilsförsäljningen skulle alltså kunna sjunka ännu mer än vad Bil Swedens prognos förutsäger, för närvarande minus 18 procent för helåret 2020.
Det skulle betyda ett motsvarande bortfall på eftermarknaden. En ny servicekund stannar i snitt fyra år på verkstaden och kan ha ett marginalvärde från 6 000 kronor, enbart för servicearbeten, enligt Midland. Ett bortfall på ett hundratal kunder skulle i så fall betyda en utebliven marginal på 600 000 kronor, som måste hämtas in på annat sätt eller genom att minska kostnader.
Här slår Midland ett slag för nya verktyg för att få kunder att hitta till verkstaden, inte minst den egna produkten Midman, alltså Midlands paket med tjänster för rekrytering av servicekunder.
– Midmans rekryteringstjänst Autopiloten levererar resultat sedan starten i december 2019. Upp till 19 procent av bilägare som inte tidigare servat på verkstaden och som Midman beräknat som servicemogna blev helt nya kunder under perioden december–februari, skriver företaget i ett pressmeddelande.