Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln
Kraschlandning följt av en rekyl. Så beskriver Teknikföretagen utsikterna för svensk ekonomi när de presenterar sin senaste konjunkturprognos. I rapporten nämner man att signalerna är positiva från ekonomi och politik och att smittspridningen ser ut att dämpas.
På både global och nationell nivå bedömer man att BNP åter kommer att öka tredje kvartalet, och särskilt kommer Sverige att klara sig bättre än många andra länder tack vare lindrigare samhällsrestriktioner.
Det finns alltså ljus i slutet av tunneln. Men världen där ute i dagsljuset på andra sidan kommer inte att vara likadan som den vi lämnade när coronakrisen slog till. Teknikföretagen talar om strukturella förändringar. Svagare världshandel och sämre produktivitetstillväxt väntar.
Inte minst gäller det inom oljeindustrin. Krisens effekter på oljekonsumtionen kommer att stanna länge, även när pandemin blåst förbi. De menar oljejätten BP:s nya vd Bernard Looney som intevjuats av Financial Times och talar om att vi kan ha nått ”peak oil”. I vår värld efter corona kommer vi inte att förbruka lika mycket olja längre.
Och det är egentligen inte så konstigt, inte bara för att vi kommer vara färre som har något jobb att köra bil till, eller för att vi har lärt oss att jobba på distans i stället för att åka till något jobb. Det är också en följd av det hack i nybilsförsäljningen som har uppstått under krisen.
Färre köper bil, färre kör bil och färre fabriker tillverkar några bilar överhuvudtaget. Det kommer alltså att finnas färre bilar i trafiken framöver, färre bilar att tanka. Och det gäller förstås även service och reparationer.
Dessutom trycker man från politiskt håll på för att växla över till förnybara drivmedel, vare sig det gäller drivmedel eller elkraftsproduktion. Oljan kommer inte att få det lätt framöver.
Det kan för övrigt gälla hela bilen och inte bara bensintanken. BBC rapporterar att världsstäder som sett biltrafiken minska kommer att vara ovilliga att återgå till det gamla. Man talar om transportåterställningsprogram, där man föreställer sig att människor kommer att ”gå, cykla och ta kollektivtrafik” i stället för att ta bilen när de väl får komma ut och röra på sig igen.
Bilen står som vanligt i den politiska skottlinjen. Vad man missar är att bilen faktiskt är central för att få samhällsmatematiken att gå ihop. Det är som MRF:s Charlie Magnusson skrev i en vida publicerad debattartikel nyligen: ”Vi kan göra den ännu bättre, ännu tystare, miljövänligare och säkrare. Men vi kommer inte klara oss utan den.”
Så när Teknikföretagen i samband med sin prognos också föreslår att man ska ta bort momsen på nya bilar så är det inte så galet som det kan verka vid en första anblick. Det är vad som behövs för att vi ska kunna komma tillbaka till något slags normalläge. Annars lär ljuset i slutet av tunneln vara ett mötande tåg.