23948sdkhjf

Elbilens motsvarighet till reservdunk

Det nystartade bolaget Sparkcharge har lanserat en nödladdning för elbilister.

Det är ingen höjdare att få soppatorsk – eller batteritorsk. En stor oro bland elbilsägare är att bli stående på gatan med ett urladdat batteri. Räckviddsångesten får till och med vissa att välja bort elbilen helt och hållet.

Ny Teknik skriver om nystartsföretaget Sparkcharge som dragit igång ett pilotprojekt i Kalifornien tillsammans med tre olika vägassistansföretag. Tanken är att urladdade elbilar ska få laddningshjälp direkt på plats istället för att behöva bärgas till närmsta laddstation.

Att få slut på batterier är en oro som elbilsägare har och att bli bogserad är inte en lösningen som de föredrar. Vi tror att mobil nödladdning kommer att vara en enorm förbättring för användarupplevelsen och ytterligare hjälpa förare att bota sin räckviddsångest, säger Alejandro Alvarado, chef för företagsstrategi på Agero, ett av assistansföretagen som deltagit i pilotprojektet.

Det portabla nödladdningssystemet består av batterimoduler om 3,5 kWh som är uppbyggda av samma typ av litiumjonbatterier som används i Tesla Model S och Model X. Laddningsmodulen ger ut likströmsladdning på 20 kW, 40 ampere och maximalt 500 volt. Detta ska ge "one mile a minute" eller lite drygt 1,5 km per minut.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094