23948sdkhjf

Audi kör slutet kretslopp för aluminium

Som bekant använder Audi aluminium i sina bilmodeller. För att minska klimatpåverkan har man sedan 2017 infört så kallat slutet kretslopp för att återvinna metallen.

350 000 ton sparade CO2-utsläpp är inte kattskit. Det har Audi sparat sedan man införde den så kallade “Aluminum Closed Loop” i Neckarsulm 2017. Restmaterialet från aluminiumplåtarna i pressverket skickas direkt tillbaka till leverantören. Leverantören återvinner dem sen till nya aluminiumplåtar av samma kvalitet, som Audi sedan använder i produktionen igen.

Redan 1994 lanserades Audi A8 med Audi Space Frame, en konstruktion helt i viktbesparande aluminium. Pressmappen Audi delade ut i Genéve hade en rygg bestående av en solid rundstav i aluminium – troligen ett av de dyraste presskit som gjorts. 1997 kom A2, en av världens fräckaste småbilar, tillverkad i aluminium med en vikt på ynka 850 kg och linjer signerade Luc Donckerwolke.

Produktionen av primäraluminium är dock väldigt energikrävande. Audi har därför infört ett slutet kretslopp för återvinning, s.k. Aluminium Closed Loop. Det sparar in på värdefulla råvaror och gör att bilarna levereras med en bättre miljöbalans redan från start. Audi använder därför återvunnet aluminium i Audi A3, A4, A5, A6, A7 och A8, och inte minst i elbilarna Audi e-tron och e-tron Sportback.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094