Krävs högre kompetens kring elfordon på verkstäderna
Den tekniska utvecklingen skapar nya utmaningar för landets verkstäder. Enligt Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) saknas idag både riktlinjer och kunskap för hur till exempel ett kockskadat elfordon ska hanteras på ett säkert sätt, vilket innebär stora risker.
– I dag finns det uppemot hundra tusen elbilar och elhybrider på landets vägar. Kanske inte så många i dagsläget, men samtidigt ökar andelen av elfordon snabbt, äger Bo Ericsson, vd för SFVF till Fordonsproffs.
Han berättar att många av de nya elfordonen i dagsläget hamnar hos märkesverkstäderna som besitter specialkunskap kring de egna modellerna. Detta eftersom att de är reativt nya och då omfattas av garantiåtaganden. Med tiden kommer dock fler elbilar att dyka upp på de vanliga verkstäderna och då ökar kunskapskraven.
– Det som oroar mig mest är krockskadade elfordon, säger Bo Ericsson och fortsätter.
– Vi vet att när elfordon krockar kan batterierna skadas och vi vet att skadade litiumbatterier kan kortslutas och börja brinna, genom en så kallad termisk rusning. Ibland händer detta efter några dagar.
I dagsläget pågår ett gemensamt arbete mellan branschorganisationen MRF, SFVF och Bil Sweden för att få fram en branschstandard kring elsäkerheten.
MRFs Henrik Idermark berättar att man i närtid kommer att ha ett avtal på plats för att applicera Svensk Elstandard SS-EN 50110-1 som ett generellt styrande dokument för elsäkerhetsarbetet.
– Allt är nytt för de flesta, det innebär att det tar tid. Elsäkerhetsstandarden är ett av de allra viktigaste projekten som vi arbetar med, säger Henrik Idermark på MRF:s hemsida.