23948sdkhjf

Fler Audi-toppar får schavottera i ”Diesel-gate”

”Diesel-gate” är skandalen som inte tycks ha något slut. Förre Audi-chefen Rupert Stadler riskerar åtal för att ha känt till men inte hindrat fusket med dieselmotorernas utsläpp av kväveoxid.

Utöver Rupert Stadler anklagas nu även tre av hans tidigare styrelsemedlemmar. I samband med dieselaffären anklagar åklagarmyndigheten i München dem för att ha känt till manipulationen av utsläppsvärdena, men för att ha initierat eller åtminstone inte förhindrat ytterligare försäljning av bilarna med dessa motorer.

Den regionala domstolen meddelade på torsdagen att samma kammare som Stadler och de tre medanklagade ska svara till, kommer att besluta om åtalet före 30 september.

Dessutom anklagade åklagarmyndigheten inte bara de tre före detta Audi-styrelsemedlemmarna utan också en tidigare avdelningschef som sägs ha initierat utvecklingen av motorer med olaglig programvara för bilar från Audi, VW och Porsche. Den säkerställde att dieselmotorerna släpper ut färre avgaser på rulldynamometern i certifieringstesterna än i verkligheten på vägen. Anklagelserna mot kvartetten inkluderar 434 420 bilar som sålts i Europa och USA.

– De fyra anklagade har inte medgett brott, säger chefsåklagaren Andrea Mayer. En domstol i Detroit i USA hade redan väckt anklagelser för bedrägeri mot den tidigare avdelningschefen och en av de tidigare utvecklingscheferna som nu anklagas.

Åklagaren anklagar också en av ex-styrelseledamöterna för att ha "mörkat” sin inblandning i manipulationen för Audi och därmed bedrägligt fått styrelseersättning vid hans utnämning 2016. Audi sparkade honom igen samma år.

Domstolen har planerat nästan 200 dagar för rättegången fram till slutet av december 2022. Stadler var chef för Audi i tolv år från 2007 till 2018.

Dieselskandalen har kostat Audi mer än tre miljarder euro sedan 2015.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.101