23948sdkhjf

Ford Bronco gör comeback

Ford Bronco har återvänt till bilscenen efter 25 års uppehåll. Den nya Bronco blir en stentuff ”mid-size” suv enligt amerikanska mått och kan redan förbeställas, om man bor i USA.

Det finns bra och mindre bra namn i bilvärlden. Bronco får nog räknas till de bättre, i alla fall då det sitter på en tuff och närmast rå suv. Terrängbil är nog en bättre benämning för den här comebacken lär klara det mesta i offroadkörning.

Ford Bronco 2021 kommer att vara en medelstor SUV som erbjuds i både två- och fyradörrarsvarianter (jänkarna räknar aldrig bakluckan som dörr vilket vi gör i Europa) Bronco kommer att byggas vid Ford Ranger-fabriken – Michigan Assembly Plant i Wayne, Michigan. Där byggdes gamla Bronco 1966-1996. Nya Bronco, som är den sjätte generationen, ska till stor del dela ett karosseri-på-ram-chassi med Ford Ranger pickup och Ford Everest. Den får en 2,3-liters rak 4-cylindrig turboladdad Ecoboost motor på 270 hk i standardutförande och en 2,7-liters dubbelturbo V6 på 310 hk som tillval. Den mindre motorn har en 7-växlad manuell Getrag växellåda som standard men kan få samma 10-stegade automatlåda som den starkare V6-versionen har fast som tillval.

Fyrhjulsdrift är standard med riktigt kvalificerad uppbyggnad. Axlarna är från Dana och individuell fram och solid bak. Det sitter elektromekaniska differentialer i båda. Bronco bör med andra ord ha seriösa vid-sidan-av-vägen egenskaper. Överhängen är dessutom korta med en anfallsvinkel fram på 35,5 grader och frånkörningsvinkel bak på 29,8 grader. Vadardjupet är hela 85,09 cm. Hjulstorleken varierar mellan olika modellversioner från 16 till 18 tum men som värst kan Bronco utrustas med herrejösses-däck och 35-tumshjul.

Hjulupphängningarna består av dubbla A-armar fram med stötdämpare/spiralfjädrar samt en mulitilänkkonstruktion bak med stötdämpare/spiralfjädrar. High Performance Offroad Stability Suspension System (H.O.S.S.) med Bilstein stötdämpare finns som tillval.

En kuriositet i sammanhanget är att Bronco-fansen kanske har president Donald Trump att tacka för modellens återkomst, i alla fall att byggnationen förlades till den klassiska fabriken i Wayne. När Ford meddelade att man tänkte flytta produktionen av Focus, Fiesta och C-Max till Mexico fick företaget bister kritik av Trump, som gjort ett stort nummer av att alla arbetstillfällen som går ska bibehållas i USA eller till och med flyttas tillbaka dit om de förlagts i länder med billigare arbetskraft. Strax därefter kunde det mäktiga bilarbetarfacket UAW avslöja för media att småbilarna skulle ersättas i Wayne av Ranger, Bronco och Bronco Sport. Den sistnämnda är en nedtonad version med självbärande kaross och som troligen blir volymmodellen i Bronco-familjen. Till skillnad från sina rambyggda syskon kan den inte heller plocka av dörrar och takpanel à la Jeep Wrangler, som är huvudkonkurrent.

Och nu till det sämsta med nya Bronco. Den kommer inte till Sverige eller Europa överhuvudtaget vilket bäddar för att kreativa bilfirmor kommer att privatimportera den, med sedvanligt saftigt prispåslag.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.173