Ledare #29: En spark i baken
Ett mikroskopiskt virus har fått världen att vackla. Sedan början av mars har nästan 100 000 personer varslats i Sverige och enligt statistik från Arbetsförmedlingen har mer än varannan varslad också blivit uppsagd.
Det är siffror som är värre än under finanskrisen 2008. Landets läge är skakigt och det kommer att påverka oss på ett eller annat sätt. Men kanske kommer det åtminstone inte att bli värre nu. Enligt ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer ligger sysselsättningstrenden på noll procent, vilket i alla fall är en stabilisering från förra kvartalets minusprognos som visade en arbetsmarknad i fritt fall.
Handelsbanken är till och med försiktigt positiva i sin konjunkturrapport. “På kort sikt kommer BNP att öka starkt när allt fler människor går tillbaka till jobbet, men krisens djup gör att vi räknar med en lång resa tillbaka”, säger Handelsbankens chefsekonom Christina Nyman i en skriftlig kommentar till rapporten.
Så coronakrisen har stökat till det och nu ska vi försöka sopa upp spillrorna. Somliga har förstås gått starka genom krisen. Andra har fått se sin verksamhet tyna bort. Oavsett vilket kommer kommer vi att få se långvariga effekter, i svallvågorna från utebliven nybilsförsäljning och företag som har försvunnit.
Då är ett initiativ som projektet Kick-start välkommet. Bakom projektet står Motorbranschens Riksförbund (MRF), Fordonskomponentgruppen (FKG) och Bil Sweden och syftet är att få fart på den svenska fordonsbranschen igen.
Bland annat vill man se kortsiktiga stimulanser som skrotbilspremie, förändringar i bonus malus-systemet och förlängning av det nedsatta förmånsvärdet för laddbara bilar och gasbilar, åtgärder som skulle sparka igång en stundtals vacklande bransch och som enligt undertecknarna skulle gynna både miljö, trafiksäkerhet och svensk ekonomi.
Det har de naturligtvis rätt i. Coronapandemin stormade in och försatte oss i ett läge som vi näppeligen kunde ha förberett oss för och den extraordinära störningen kräver extraordinära åtgärder. Annars riskerar vi att slå ut delar av det svenska näringslivet – och den svenska fordonsbranschen – som under alla andra omständigheter skulle vara livskraftiga och lönsamma.
Därför behövs åtgärder som de Kick-startprojektet föreslagit. Krisens djup gör att vi räknar med en lång resa tillbaka, men med en spark i baken kan resan bli lite kortare.