23948sdkhjf

Regeringen: mer bonus, mer malus

Nästa år ska nollutsläppsbilar få mer bonuspengar, medan storutsläppare får betala mer i straffskatt.

Som en del i budgetpropositionen för 2021 föreslår regeringen 9,7 miljarder kronor i satsningar på grön återhämtning har man också presenterat förändringar i fordonsskattesystemet bonus malus.

I korthet innebär förslaget att bonusbeloppet för bilar med nollutsläpp av koldioxid höjs från 60 000 kronor till 70 000 kronor. Samtidigt sänker man gränsen för när bonus alls betalas ut från 70 till 60 gram koldioxid per kilometer.

Samtidigt skärper man malusskatten för bilar som släpper ut mer koldioxid. Nu blir det dyrare att släppa ut mer än 90 gram per kilometer. Under bilens tre första år kommer malusskatten att uppgå till 107 kronor per gram koldioxid som fordonet (vid blandad körning) släpper ut per kilometer utöver 90 gram och upp till och med 130 gram, samt 132 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per kilometer utöver 130 gram.

– Det är bra att man höjer bonusen, säger Tommy Letzén, vd på MRF, i en kommentar till regeringens förslag. De kraftiga höjningarna av malusbeloppen är däremot omotiverade och slår hårt mot fordon som är nödvändiga och rimliga att använda för vissa familjer och företag.

Riksförbundet M Sverige är inte heller helt nöjda och pekar bland annat på att en HVO-dieselbil borde få samma undantag från malusskatt som en etanolbil. Då skulle biltillverkare samtidigt tvingas tillåta fler att tanka förnybara drivmedel.

– Den höga malus-skatten på dieselbilar slår fel eftersom bensinbilar har ett högre koldioxidutsläpp och inte lika enkelt kan tanka förnybara drivmedel, som exempelvis HVO-diesel, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige, i en kommentar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.886